Hur skapa läslust? Fråga barnen!

Work with schools : after a book talk, showing boys gathered... by New York Public Library.

På tisdag den 27 april är det dags för Barnlitteraturen – en valfråga! I inbjudan står detVem har ansvar för att barn och ungdomar får tillgång till litteratur – föräldrarna, skolan, staten och kommunen eller ”marknaden”? Med start kl. 18 diskutera denna fråga av ledande politiker på kulturhuset i Stockholm. http://ow.ly/1CCPg Jag hoppas och tror att jag kommer att kunna delta på detta evenemang.

Min fasta övertygelse är att barn har stor glädje av litteratur. De berikar livet på så många sätt. Men utan att vi bjuder in barnen, lyssnar till deras upplevelser och tar tillvara på TV-spel, dataspel, TV, Internet och animationer etc. som är en del av barn och ungdomars vardag så skapar vi inte maximal läslust.

I mitt arbete som skolbibliotekarie är det en viktig uppgift att motivera barn och ungdomar till att läsa. Det allra bästa sättet att hjälpa dem tycker jag är att låta eleverna tipsa varandra. I veckan hade jag en underbar lektion med elever i år 4, följande utspelade sig: ”Vi samlas, jag ber eleverna berätta om bra berättelser. En börjar med att berätta om ”Percy Jackson född till hjälte”, boken har även filmatiserats och två elever har sett den. Boken och filmen har många inslag av grekisk mytologi. Jag visar var böcker om mytologi finns i bibblan. Sedan vill en annan elev berätta att hon sett Alice i Underlandet på film och jag plockar fram boken och boken om Alice i verkligheten. Vi börjar prata om böcker som blivit till film (vilket är många den senaste tiden och många tänker på Harry Potter som de flesta både läst och sett) På ngt sätt kommer vi in på Trollkarlen Merlin. Jag tar tillfället i akt och berättar kort om Arthurlegenden. En elev kommer på att Merlin är med i ett TV-spel som han spelat men han minns inte vilket. Då säger en elev som varit tyst – jag har också läst en bra bok den heter ”Min storebror Robin” och vips så har vi ett samtal om syskon och vänskap och böcker som liknar Min storebror Robin t.ex. ”Inte bara tennis”. En elev berättar att den tycker att det är svårt att hitta någon bra bok. Jag ställer lite frågor till eleven för att få lite info om ungefär vilken genre som kan passa. Tillsammans i klassen föreslår vi olika böcker. Så löper dialogerna på. Jag försöker få alla att säga något och när det är 7 minuter kvar så måste vi avsluta så att eleverna hinner låna och återlämna. En underbar lektion där läsglädjen och elevernas egna reflexioner och tipsande står i fokus. Och eleven som hade svårt att hitta något valde till slut en ny bok om Frankenstein med spännande illustrationer.

Så på frågan ”Vem har ansvar för att barn och ungdomar får tillgång till litteratur – föräldrarna, skolan, staten och kommunen eller ”marknaden” vill jag säga att föräldrar, förskola, skola, bibliotek, bokförlag mm. har ett ansvar att ge våra barn och ungdomar rika språkvärldar och tillgång till litteratur. På olika sätt kan vi se till att det säkerhetsställs men glöm inte bort att fråga barn och ungdomar om deras berättelser och textvärldar!

Illustration: New York Public Library Visual Materials / Lantern Slides / Branch Libraries / Extension Division / Public schools and Work with schools (more info)

Lämna en kommentar