Vad sociala medier betyder för mig!

Kristina Alexanderson http://www.kristinaalexanderson.se/?p=2693 skriver i sitt senaste blogginlägg om den dag som sociamediapedia.se anordnar den 11 maj. Olika personer kommer under 180s berätta vad sociala medier betyder för dem. På hemsidan skriver de att ”syftet är att samla kunskap om sociala medier och att diskutera hur sociala medier används nu och i framtiden.”

De senaste året har jag tagit mig an sociala medier alltmer och upptäckt dess alla fördelar. Sociala medier ger mig så mycket och på olika plan. För mig innebär sociala medier en enormt stor skattkista.

Att vara aktiv i olika sociala medier ger mig:

– informellt lärande

– omvärldsbevakande

– feedback

– nätverk & kontakter

– kommunikation

– medveten och omedvetet synliggörande av mig och det som jag arbetar med.

– tillfällen till reflexion

– gemenskap

– vidgade vyer

– nyhetsbevakning

– ökad professionalitet i mitt yrke

– möjligheter till en förändrad undervisning och annan syn på lärande inom skolbibliotek

Nya världar och kontakter har således öppnat sig utan att jag behövt säga: -Sesam öppnar dig. Allt ligger bara framför mig och jag kan ta för mig av skattkistans alla olika guldklimpar.

Mycket återstår dock för mig att erövra. Jag vill använda mig mer av olika webbaserade verktyg i min undervisning t.ex. Bloggar, animoto, Glogster, Voicethread och Storybird mm.  Utvecklas som bloggskribent och bli mer strategisk. Jag vill också fortsätta försöka inspirera andra att våga pröva sociala medier.

När jag läser deltagarförteckning för Social-mediapedia-dag inser jag att en stor mängd kompetenta personer, doktorander och veteraner närvarar. Som lekman får jag nog tillräckligt stort utbyte av att följa dagen på håll och via olika sociala medier!

4 thoughts on “Vad sociala medier betyder för mig!

  1. Jag inser att jag har lovat återkoppling…

    Du vet du betyder enormt mycket för mig, din feedback på det jag skrev/skriver, på det jag delar med mig, får mig att tro att det är värdefullt, användbart. Du och dina positiva tillrop har fått/får mig att våga. Cecilia du är otroligt viktig. Din nyfikenhet, din närvaro lyfter min vardag i sociala medier…

    Om socialmediapedia det var underbart, spännande, intressant, svårt och mycket märkligt… jag önskar att du hade varit där, nästa gång…

    • Så härligt att du återkopplar och att du minns, jag blir glad :)) Och att det har betydelse att vi stödjer, varandra och ger feedback. Att ge varandra mod! Så detsamma till dig om att du ger mig mod och inspiration att verka i de sociala medierna.

      Låter härligt med socialmediapedia och jag vill gärna delta.

Kommentera

