Några tankar om att inspirera barn till läslust

På väg hem från jobbet scannar jag av twitter och fångas av Jenny Lindell som skriver: ”Att inspirera mitt barn till läslust är nog min största utmaning just nu. Hur ska jag göra? #läslust” Hennes fundering är något som även jag ofta tänker jag på kring mina egna barn som är 8 och 11 år. Bibliotekariebarn brukar jag kalla dem för i vissa stunder och som sådana är de inga storläsare. På twitter ser jag att även Jenny är bibliotekarie, känns lite därför lite svårt att ge goda råd men jag fick ändå lust att skriva av mig kring detta och kanske kan jag förmedla någon liten idé eller tanke.

jlt
Här kommer några tankar om att inspirera barn till läslust.

1. Läxor till föräldrar? Tänk om vi föräldrar skulle få i läxa av skolan att läsa barn och ungdomsböcker med syftet att ge boktips till sitt barn. En annan fin läxa att få skulle vara att eleven och föräldrarna får i läxa att besöka bibliotek eller att titta på en film som även finns som bok och att prata om den, till exempel fina familjefamiljen Isdraken.

2. Ös lagom med böcker över barnen? Som bibliotekarie är det lätt att släpa hem böcker var och varannan dag. Numera brukar jag låna till barnen max en dag i veckan, oftast till helgen. Ibland låter jag det gå några veckor så att jag ger barnen en chans att sakna böcker, DVD-filmer och ljudböcker att lyssna till.

3. Att bokprata för sina egna barn. Ibland när tillfälle ges så har jag ngt spontant bokprat för barnen. Ganska ofta numera så suckar de och säger,- mamma vi vill inte höra men jag har lyckats fånga dem med bland annat berättelsen om Titanic, fakta om Mumier och om Robinson Kruse med mera.

4. Ibland brukar jag trösta mig med att barnen läser i en vidgad textvärld genom Ipaden, Tv-spelen, ipoden och alla andra apparater av olika slag. När de väl läser böcker eller serietidningar så uppmärksammar jag det lite extra (men inte för mycket). Bloggade bland annat om att läsa i en vidgad textvärld efter årets sportlov. Sportlovsläsning 1984 och 2014- tankar om att läsa i en vidgad textvärld.

5. Med båda barnen har jag testat att turas om att läsa högt varsitt kapitel i en bok, vi läste till exempel Fabian och karamellhäxan av Maud Mangold på det viset. Högläsning är ju annars min favorit men det är ju inte samma sak som att läsa själv. Bloggade nyss om högläsningsstunder.

Mina barn är inte storläsare. Inte som jag var. Det är barn av sin tid. Jag har försökt att ge dem lusten till berättelser, till böckernas magiska världar, till spännande fakta och till orden. Det svåra är att få och ta sig tid att läsa. Jag försöker se till att det finns en stunds utrymme på kvällarna för läsning. Ofta läser vi på något sätt när vi åker bil och vid andra lämpliga tillfällen men det är inte alltid så lätt att få till lästid, hur gör ni?

2013-10-12 14.17.29

2 thoughts on “Några tankar om att inspirera barn till läslust

  1. Vi har som rutin att läsa någon bok varje kväll, men även vid andra tillfällen, när vi vill ha det mysigt, slappna av eller när vi har tråkigt.

    Men jag har också börjat berätta sagan vi läst några dagar tidigare, genom enkla teckningar, då kan sonen vara med och förändra historien och vi kan rita ett eget slut.

Kommentera

