Högläsningstips till Oscar snart 5 år och hans föräldrar

Fick en fråga om tips på bra kapitelböcker att börja läsa högt för en snart femåring. Sådana frågor gillar jag att besvara och eftersom jag vet att boktips går hem även hos andra gör jag detta till ett blogginlägg 🙂

När jag ger tips så utgår jag mycket från mig själv. Vad har funkat bra att läsa för mina barn? Vilka böcker gav lärarna respons om att det var bra som högläsningsböcker på den tiden när jag var skolbibliotekarie? Vilka böcker har andra bibliotekarier gillat som högläsningsböcker? Alla barn är ju tack och lov olika och fastnar inte för samma saker så se de inte som ett misslyckande om en bok efter ett par kapitel känns fel. Ta en annan istället, vettja.

För ett barn som hittills läst mest bilderböcker (och fortsätt att läsa bilderböcker, det är allåldersböcker och ger en alldeles speciell läsning och samtal) så tänker jag att det är bra med kapitelböcker som har ett relevant innehåll för åldern, ganska korta kapitel och bilder på vissa sidor som stöd. Här kommer ett urval:Bild

Ida och Emil i Lönneberga Av Astrid Lindgren

Liten och stark  och Mirakelpojken av Ulf Stark

Böckerna om Strumpmannen av Dan Höjer

Piggor och suggor av Lena Landström

Lillebror och Billan av Wieslander

Allt och lite till av Lena Ollmark mfl.

Böckerna om Megakillen av Martin Olczak

Pelle Svanslös på landet

Arg som en varg av Birgit Lönn

Köttvars trollformler av Katarina Mazetti

Ja, det var några tips. På biblioteken kan det säkert tipsa om fler högläsningsböcker 🙂

Kan inte låta bli att länka till tre artiklar om den viktiga högläsningens ur två professorers perspektiv. Högläsning ger så mycket mer än vad vi tror. Fördelar med högläsning Fast själv tänker jag kanske inte så mycket på allt det utan njuter av att få sitta nära mina barn och dela en berättelse med dem.

Och så några finfina bilderbokstips.

Härlig läsning önskar jag er och särskilt till dig, Oscar ❤Bild

Lämna en kommentar