Biblioteksreflexioner

Jag tänker på vad bibliotek betytt för mig som privatperson. Så många bibliotek som jag besökt och haft i mitt vardagsliv. Mitt barndomsbibliotek som genom sagostunderna förtrollade mig och försåg mig med bokslukarböcker. Mina skolbibliotek & gymnasiebibliotek där jag kunde dra mig undan och få läsa mer kring det som intresserade mig. Universitetsbiblioteken har jag många fina minnen ifrån och där det fanns plats för förkovran & studier, flirt & möten. Dessutom fick jag kunskaper i källkritik, söktekniker & databaser mm.

Bibliotek har haft betydelse & påverkat mitt liv. Gett empowerment.  Så mitt yrkesval kändes ganska självklart. Jag blev bibliotekarie och var plötsligt en del av de världar som jag bara hade ytlig kännedom om.

Efter ett par år som yrkesverksam fick jag möjlighet att följa med min sambo till Tromsö i Norge där han skulle arbeta. Jag blev återigen student och biblioteken i Tromsö betydde jättemycket för mig. De gav möjlighet till att jag kände större tillhörighet till Norge & Tromsö. Jag träffade folk på biblioteken, deltog i programaktiviteter, studerade, lånade dator (hade ingen egen då) och så all skönlitteratur på såväl svenska som norska som jag lånade. Det var mycket värdefullt.

Tillbaka i Sverige en erfarenhet rikare har jag arbetat både på skolbibliotek och folkbibliotek. Men behovet av att privat använda bibliotek finns och särskilt sedan jag blev förälder. Mina barn tycker kanske inte alltid att det är toppenkul att besöka bibliotek men vi har fina minnen från b.la Rum för barn på kulturhuset och deras skapande verkstad. Vi har deltagit på program och lånat massor av böcker och berättelser. En biblioteksupplevelse som betytt lite extra var när min dotter var sjuk och låg på sjukhus. Biblioteket på sjukhuset var en frizon, en plats för de friska och något annat än sjukhusmiljön.

Så på många olika sätt har bibliotek betytt och betyder mycket för mig. Som fysisk plats, tillgång till medier och information, programaktiviteter och möjligheterna till bildning, kultur och eget utforskande. Bibliotek står för både tradition och förnyelse och biblioteket är i ständig förändring i takt med samhällets utveckling. Men jag tänker framförallt på vad bibliotek betytt och gett mig. Det som skett inom mig och jag undrar om jag blivit den jag är utan tillgång till bibliotek. Jag är tveksam.

Foto: C. Bengtsson

2 thoughts on “Biblioteksreflexioner

  1. Det var verkligen vackert och varmt sagt om skolbiblioteket. Något som jag själv upplevde som elev, student och som vuxen inom arbetslivet. Det var alltid spännande och nytt bland bokhyllor. T o m idag får jag ibland aha upplevelse när jag rör mig bland hyllor i biblioteket där jag jobbar. Plötsligt upptäcker jag någon bok som står på bordet som någon av elever har plockat fram från en hylla och bara lämnat efter sig. Och jag blir förvånad, ”oj har vi den boken i biblioteket!” och undrar hur lyckas de att hitta så bra böcker. Det måste vara nyfikenhet som hjälper och styr eller hur. Vilken tur att vi har skolbiblioteket, plats där elever hittar svar och väcker nya frågor, spontant eller systematisk spelar väl ingen roll.

Kommentera

