Förberedelser inför miniföreläsningen ”Det moderna skolbiblioteket. Hur fungerar det?”

Häromdagen blev jag tillfrågad av Krister Widell om att delta på Framtidens lärande  i miniföreläsningen ”Det moderna skolbiblioteket. Hur fungerar det?” Även Edward Jensinger, rektor på Pauli gymnasiet deltar. Efter att ha förankrat detta hos min chef tackade jag ja. Och nu sitter jag här och passar på att förbereda mig innan dagens utflykt med barnen. Tankar och konkreta exemel om den digitala sfären med dess resurser, verktyg, möjligheter och utmaningar finns naturligtvis med. Kolloborativt lärande, vidgade textbegreppet, informationskompetens  är andra spår. Kanske är det dock lika viktigt att prata om ett skolbibliotek/biblioteks potentialer för divergent tänkande, serendipitet, och kreativitet? Bibliotek erbjuder ju fantastiska möjliggheter att ta tillvara på var och ens intressen, kunskapstörst och glädjen i att lära och här finns mycket att utveckla i såväl det virtuella som fysiska (det förutsätter ju dock att det finns bemannade skolbibliotek) Dagens spaningar på twitter ger mig i alla fall argument och inspiration kring just de områden! Till exempel:

 http://edudemic.com/2012/05/to-flip-or-not-flip-your-classroom/

http://mbrock.se/blog/2012/05/12/boken-och-biblioteket.html

http://larartycket.blogspot.se/

http://stephenslighthouse.com/2012/03/06/20-everyday-ways-to-escape-the-library-echo-chamber/

Vilka tankar om det ”moderna skolbiblioteket” har du och ses vi på framtidens lärande?

Skuggor av C. Bengtsson

 

 

2 thoughts on “Förberedelser inför miniföreläsningen ”Det moderna skolbiblioteket. Hur fungerar det?”

  1. Cecilia! Det var jättebra och så inspirerande!!! Ni kompletterade varandra väldigt bra, även om jag önskar att det hela hade varit något längre. 🙂

Kommentera

