Läsdagbok

De senaste två månaderna har jag läst nedanstående böcker förutom facklitteratur etc.

Greklandssommar av Maria Hamberg. Arbetet på en industri, en kärlekhistoria och om svårigheterna med att förena arbetsliv och föräldrarollen är teman i boken och gestaltas i bokens kvinnliga huvudperson på ett suveränt sätt.

Yarden av Kristian Lundberg var också en läsupplevelse. Intressant att få ta del av en industriarbetsplats, dess hårda villkor och huvudpersonens längtan efter ett annat sorts liv.

Släke av Håkan Östlundh är den första boken av flera om Fredrik som är polis vid Gotlandspolisen. Därtill får man följa hans privata liv. Jag har därefter läst flera andra böcker i serien och anser att det är minst lika bra eller dåliga som andra deckarförfattare från vårt avlånga land. Skön läsning för avkoppling helt enkelt.

Den kvinnliga deckarförfattare som jag tycker håller hyfsad hög kvalitét och som är intressant ur flera aspekter är Karin Wahlbergs deckare. Den senaste av hennes böcker heter Glashuset och den boken slukade jag under några dagars ledighet.

Försökte mig på att läsa Öster om heden av Vivecka Lärn men den var alltför tramsig. En Dåres försvarstal av A. Strindberg kändes för tung och Minnen av Törbjörn Lindgren för tradig. Däremot har jag läst lite poesi av Nils Ferlin eftersom jag varje dag blir påmind om honom genom den fantastiska papiermaché modellen av honom som finns på min arbetsplats Regionbibliotek Stockholm och är gjord av Lars Granström. Dikten ”I livets villervalla” tycker jag om lite extra mycket om. Nils Ferlin gjord av Lars Granström, Stockholms stadsbibliotek

4 thoughts on “Läsdagbok

    • Oftast läser jag en bok i taget men å andra sidan läser jag samtidigt en hel del facklitteratur. Skönlitterär läsning är därför nästintill bara avkoppling för mig men gillar att dokumentera min läsning. Vad läser du :)?

      • Jag läser alltid flera böcker samtidigt och just nu läser jag ”Tankens vindlar – Om språk, minne och berättande” av Peter Gärdenfors, ”Bli ett bemötandeproffs” av Liv Larsson och den skönlitterära ”Berättelsen om Pi av Yann Martel. Köpte två böcker på bokrean som jag redan läst men som jag tycker är intressanta och därför vill stryka under ett ochm annat i ”Kort om hjärnan” och ”Kort om medvetandet”. Har ”snöat in” en del på böcker om just hjärnan ur olika aspekter – kroppens intressantaste del🙂

      • Åh, vilka intressanta ämnen. Fastnar särskilt för ”Bli ett bemötandeproffs🙂 Berättelsen om Pi har jag länge tänkt läsa så tack för påminnelsen.

Kommentera

