Att utforska det lilla och stora med hjälp av en kamera

När jag var barn tog min pappa ofta med mig och mina syskon till olika muséer för att titta på konst, fotografier och objekt. Vårt hem var fullt av tavlor och det som vi idag skulle kalla för coffeetable böcker. Jag har starka minnen från många av dessa böckers bilder, tavlor, fotografier och annat som omslöt mig i min barndom. Jag bär med mig den skatten i mitt liv och känner att den har betydelse för den jag är idag och för mitt allt större intresse att utforska livet med hjälp av en kamera.

Att jag kom igång att fotografera mer än mina barn, semestrar och dylikt berodde på att jag för ett par år sedan började föreläsa en del, blogga och jag fick ett nätverk av människor med fotointresse. Jag behövde bilder till olika sammanhang och jag omgavs av fler bilder än tidigare. Jag upptäckte också att fotografera är mindfullness för mig. Jag är i total närvaro under den stund då jag koncentrerar mig på att ta kort och den känslan gillar jag.  Jag är dock inget annat än en AMATÖR. Jag kan allt för lite om kamerans egenskaper, ljus, estetik, teknik och annat för att kunna kalla mig för något annat. Att jag ändå vågar publicera mina bilder på flckr beror på ett par olika saker:

– Jag kan se en egen utveckling i mitt fotograferande och det är ett bra forum att dokumentera ett par av de kort jag tar varje vecka – en slags bilddagbok över vad jag gjort och upplevt.

– Jag får idéer från andra som lägger upp bilder på flickr. Jag söker ju hela tiden efter nya vinklingar, objekt och sätt att utforska mitt eget fotograferande. Flickr är en inspirationskälla för det!

– Jag tror på dela med sig kulturen och vill vara aktiv i det själv även om det finns otroligt många duktiga fotografer.

Tack till alla ni som inspirerar mig🙂

 Att fotografera natur, blommor och insekter roar mig lite extra men mest kanske för att jag uppskattar att komma ut i naturen.

Kommentera

