Omvärldsbevakning, omvärldsbejakning eller varför jag följer 1605 personer på twitter

Ibland funderar jag över varför jag så nyfiket vill följa fler och fler på twitter. Varför jag inte nöjer mig med mest fackfolk från min egen krets så att jag kan fördjupa mig i bruset.

Svaret på varför jag uppskattar att följa så många är förutom nyfikenhet att det tillför mig, mitt yrke och min förståelse mycket. Jag dyker ner bland alla tweets, jag browsar, lyssnar, för samtal och reflekterar men vidgar framför allt min egna lilla värld. Och jag vill tro att det har betydelse för mitt långsiktiga arbete kring biblioteksutveckling/biblioteksverksamheter.

Troed Troedsson beskriver i ett klipp hans tankar kring sociala medier och just vikten av att öka sin förståelse och att få ta del av vad en massa olika människor tänker och tycker om olika saker och att det är värdefullt.

Att lyssna på andra människor, ta in tendenser och åsikter skulle jag kalla för att omvärldsbejaka Michael Nilsson pratade redan 2009 om att omvärldsbejaka, dock med en annan syn på vad det innebär än mina tankar i det här inlägget. Twitter erbjuder lika mycket stora möjligheter till omvärldsbevakning och för mig har det gradvis skett en glidning till att jag numera nästan enbart omvärldsbevakar via twitter. Det är egentligen inte helt sant för omvärldsbevakning & omvärldsbejakning är ju ngt som ständigt och jämt sker när jag lyssnar på radio, tittar på TV, läser tidningar och tidskrifter, pratar med folk och surfar runt på nätet men till stor del sker min dagliga ombesörjning just via twitter och med en avstämning då och då via  biblioteksbloggens netvibe Det finns dock många smarta sätt att omvärldsbevaka på och i det här inlägget ges några tips.

På samma sätt som jag vidgar min förståelse för människor, samhällen och världar via skönlitteratur är även sociala medier en skattkista för det och jag tror att vidgad förståelse och kunskaper om våra olikheter är en väg till ett hållbart samhälle.

Tack till alla ni som bidragit med tankar om omvärldsbevakning och omvärldsbejakning🙂

6 thoughts on “Omvärldsbevakning, omvärldsbejakning eller varför jag följer 1605 personer på twitter

  1. Great minds think alike, heter det som bekant (smile). »Omvärldsbejakning: Att tacka ja till förändring« är titeln på ett föredrag som jag höll första gången 2009. Från min utgångspunkt handlar omvärldsbejakning om att agera utifrån valda delar av omvärldsbevakningen. »Att lyssna på andra människor, ta in tendenser och åsikter« vill jag påstå är just omvärldsbevakning.

  2. Åh, intressant och jag antog ju att jag inte var den första att använda omvärldsbejaka. Tror också att du har rätt i din tanke om skillnaden mellan de två. Jag är ju enbart en lekman i sammanhanget😉

Kommentera

