Jullovsläsning

1. På andra sidan solen av Maria Ernestam Jag tycker att det här var en lättläst, lite annorlunda men även en roman som jag kunde känna igen mig i. Såhär skriver Maria själv om boken innehåll ”Viola, hennes man Axel och deras två tonårsdöttrar reser ner till Skåne. Där har de fått låna ett hus, inte långt ifrån det hem där Axels mor vårdas. Vid besöken hos svärmodern lär Viola känna en gammal dam, Lea, som ger henne några noveller som hon har skrivit. De suggestiva berättelserna blir en tillflykt under de omtumlande dagarna i det ödsliga huset. Sedan Axel blev sjuk fyra år tidigare har han varit förändrad, och nu förvärras allt.”

2. Ett annat liv av P O Engqvist. En bok med många självbiografiska drag och med inslag av berättelser och kommentar till det egna författarskapet och den alltmer smygande alkholismen. Jag tyckte sammantaget att boken var bra, lite väl lång och inte en av hans bästa böcker men jag fick större förståelse för hans författarskap och vill gärna läsa om bl.a.Kapten Nemos bibliotek.

3. Drömfabriken av Maria Hamberg. I romanen får man följa olika personer som arbetar på en bilfabrik någonstans i Sverige. Deras tankar om livet, arbetet, ledarskapet på fabriken, drömmar och orättvisor är den röda tråden i boken och jag tycker att det här är såväl en fascinerande berättelse som viktig och lärorik. Vi har lämnat industrisamhället bakom sig, vilka kompetenser behöver framtidens arbetsliv i kölvattnet efter SAABS nedläggning? Den här boken ger mig många tankar och insikter.

4. Huset du älskade av Tatiana de Rosnay. Paris, en stad som jag tycker mycket om och besökt ett flertal gånger i mitt liv. En stad som har en intressant arkitektur och som jag genom den här boken fick en större förståelse för hur den växt fram under 1800-talet och delvis på grund av Haussman. Ett hus betydelse för ett människoliv är själva grundbulten i berättelsen och jag tycker om den här boken på flera olika nivåer.

5. Medicinen av Hans Koppel. Kanske är det här en chiclit bok men hur som helst så är den rolig, underfundig och med en viss samhällskritik. Jag läser gärna fler böcker av Hans Koppel framöver.

Kommentera

