Mellan nätskepticism och digital delaktighet

Just nu pågår det en dialog om nätets betydelse och ickebetydelse. Om nackdelarna och backsidorna med att vara uppkopplad och aktiv i olika sociala forum och debatter och vilken betydelse internet kan ha för politiken och samhället eller inte ha.

Ett visst mått av nätskepticism tycker jag känns sunt sveper in över oss och att reflektera kring vad vi gör med vår tid, hur vill lever, ta hand om varandra och ser till de viktiga i livet istället för att jämnt och ständigt vara uppkopplad och aktiv på nätet.

Men en annan del av mig blir frustrerad till exempel när Eva-Karin Gyllenberg i dagens DN den 10/9 förklarar varför hon inte finns på facebook i inlägget Väga vägra facebook. Hennes krönika gör mig oroad. Jag vill tro och jag tror att den kommunikation, nätverkande och dela med sig kulturen som finns på t.ex. twitter, google+ och andra forum är viktig på många olika sätt.

Jag kan ju bara prata utifrån mig själv och mina erfarenheter men genom att jag är digitalt delaktig i olika sociala forum har det lett till att jag har fått ett stort nätverk av personer från mina egna verksamheter men även utifrån, lärande och omvärldsbevakning är en naturlig del i min arbetsvardag (jämfört med hur det var innan) jag ägnar mig mer naturligt åt reflexion och självvärderingar kring det som jag gör och åstadkommer (och mycket av de blir så småningom blogginlägg) och jag har möjlighet att säga och pröva mina tankar. Twitter ger också mervärden åt t.ex. konferenser genom de backchanneldialoger som uppstår och är viktiga. Den virala marknadsföringen för sina verksamheter är också viktig. Jag skulle kunna rabbla upp ännu fler effekter och tankar kring sociala medier men ids inte.

Jag tror inte på att ställa sig utanför nätet leder till något positivt, däremot tror jag på att vara delaktig men att själv välja när man vill vara aktiv och att ställa frågan till sig själv vad man helst gör av sin tid. Ibland kanske en kväll på twitter både lockar och ger mer än att hänga i TV-soffan eller så kan man ägna sig åt både och😉 En annan dag kanske promenad med vännen är att föredra.

Brit Stakston förklarar bra i sitt inlägg kring vikten av att digitala och analoga värderingar måste mötas  Ja, så här tänker jag just nu, få se hur det utvecklar sig framöver men mina digitala fotspår är inget jag ångrar, tvärtom.

Foto: C. Bengtsson

2 thoughts on “Mellan nätskepticism och digital delaktighet

Kommentera

