Sagor och bilderböcker att läsa högt och berätta

Fick en fråga om vilka sagor jag gillar att läsa och berätta för femåringar och uppåt så här kommer en lista på några som jag tycker fungerar bra att läsa/berätta för grupper. De berättelserna som är lite längre har jag bearbetat och kortat ned och flera av sagorna kan jag numera utantill. Tycker också att alla berättelser gett upphov till många spännande samtal, teckningar och bearbetningar av olika slag genom åren.

1. De svarta gässen

2. Häxan Baba Jaga

3. Sagan om Pomperipossa

4. Tigerprinsen

5. Leopold av Klinting

6. Allra käraste syster

7. Sinbad sjöfararen 

8. Var är mina fem små ullgarnsnystan? 

9. Sju kinesiska bröder 

10. Fiskaren och hans hustru

Vilka favoriter har du?

Klara har ritat häxan i sagan om Var är alla mina fem små ullgarnsnystan?

One thought on “Sagor och bilderböcker att läsa högt och berätta

  1. Ping: Sagor och bilderböcker att läsa högt och berätta | Barn i Uppsala | Scoop.it

Kommentera

