Lite tankar om Google+

Jag har ägnat lite tid åt att sätta mig in i Google+ och efter ett par veckors utforskande så kan jag se viss nytta med att använda forumet. Jag ser Google+ främst som ett komplement till twitter och inte att de ska ersätta min facebooksida. I utseendet så påminner dock google+ om facebooks struktur.

Jag tänker att Google+ ger möjlighet till att föra diskussioner som behöver lite mer utrymmer, mer reflexion och längre tid än vad twitter har möjlighet till. Jag har således försökt starta trådar som jag själv är intresserad av att ventilera och det som gett mest respons är då jag länkat till en artikel/blogginlägg i ämnet t.ex. inlägget ”Härdsmälta inom bibliotekarieyrket” skrivet av biblioteksmedarbetare på Malmö stadsbibliotek. Frågor om bibliotekens framtid, diskussioner kring medier och teknikutveckling lämpar sig väl att föra i Google+. Jag tror dock inte att alla tänker som jag kring hur google+ används det är ju upp till var och en inom de möjligheter som google+ ger.

En annan effekt av google+ som skett är att jag kommunicerat med ett par personer som jag inte haft kontakt med via andra forum och sådant gillar jag del vill säga att möta människor med liknande intressenområden som mig själv.

I och med att jag varit aktiv på twitter så har jag fått en viss kännedom om vilka personer som är intressanta att följa och jag har också kollat läst användarnas profiler på google+ innan jag klickat i vilka jag ska följa. Många av de som är aktiva på twitter har ett konto även på google+. Google+ ger möjlighet att skapa olika kretsar av sina vänner, bekanta, kollegor och sådana som vill följa etc. Eftersom jag tänker använda google+ främst i jobbsammanhang så känner jag i dagsläget inte behov av att skapa kretsar för vänner och privata ärenden utan har en krets men det kanske förändras med tiden.

Just det att google+  utformas och utvecklas genom alla oss som använder forumet gör det spännande att vara delaktig i det, för att forumet ska bli intressant tror jag på större aktivitetet och fler som kommer igång. Jag tror dock att twitter fortsättningsvis kommer att vara det forum som jag får ut mest av och som fyller många av de syften som jag har med att använda sociala medier i mitt jobb.

Jan Svärdhagen har skrivit ett läsvärt inlägg om Google+ och här är ett inlägg om hur Google+ fungerar av Wolber.

Kommentera

