Min lässommar

I sommar har jag läst en blandad kompott av olika genrer. Jag läser ju ständigt och kontinuerligt med andra ord så fort tillfälle och lust att läsa finns och det är härligt att vara i berättelsernas världarna när inte jobb och annat pockar på mina tankar alltför mycket

Jag sträckläste Flickan under jorden av Elly Griffiths och efterföljaren Janusstenen. Böckerna är deckare och arkeologi spelar en stor roll i brottsutredningarna, särskilt gillar jag miljö- och personskildringarna och jag ser fram mot att läsa den tredje och sista delen i serien.

Jag blev berörd av boken Atlantens mage av Fatou Diome. Den handlar om Salie från Senegal som sedan ett par år är bosatt i Frankrike. I Senegal finns hennes bror och släkt kvar och återseendena med de och hemlandet är allt annat än enkla.

En stor läsupplevelse blev Niceville av Kathryn Stockett. Den handlar om staden Jackson i Missippi på sextiotalet. De vita familjerna har svarta hembiträden och lagar och tongångarna gentemot de svarta blir allt hårdare. Den 23-åriga vita kvinnan Skeeter blir mer och mer medveten om problematiken och hon bestämmer sig för att skriva en bok och skildra det som utspelar sig framför hennes ögon.

Den omtalade En dag av  David Nicholls är jag glad att jag äntligen tog mig tid att läsa. Det är en varm, rolig och sorglig berättelse. Kanske lite för lång men jag tror att filmen kan vara kul att se trots att jag nu läst boken och vet hur den lite oväntat slutar. Carpe diem tänkte jag när boken var slut och tog mig därför an Tigermammans stridsrop av Amy Chua. Jag har skrivit ett annat blogginlägg om den boken eftersom det finns så mycket att säga om bokens handlingen.

Ungefär så har min lässommar varit och jag kan konstatera att jag läst något mindre än föregående sommar men det är inte antalet som räknas utan läsupplevelsen!

Nu ser jag fram mot att läsa Moderspassionen av Majgull Axelsson, Frihet av Jonatan Franzen och Min kamp del 1 av Knausgård.

Foto: Cecilia Bengtsson

Kommentera

