Apropå Tigermammans stridsrop

Boken Tigermammans stridsrop är berättelsen om den kinesisk-amerikanska familjen i USA som genom främst mamman som har rötter i Kina uppfostrar sina döttrar i de som mamman kallar en kinesisk uppfostran vilket innebär t.ex. att barnen spelar varsitt instrument och tvingas öva många timmar varje dag. Boken är skriven med ett driv och ett flyt i berättelsen och det finns så mycket att säga om handlingen som gör mig periodvis nedstämd. Den meningen som berör mig djupast är en mening där mamman berättar att ”I deras familj har de inga förtroliga samtal med varandra” Jag tänker att samtalen kittar oss samman, ger en känsla av sammanhang och berör de existentiella frågorna. Mycket finns att säga om bokens handling och att  vara delaktig och närvarande i barns uppväxt är ingen lätt uppgift men jag nöjer mig här med att hänvisa till Nina Björks recension av boken eftersom den tar upp så många bra aspekter.

Och så tänker jag på Eva Jagrells fantastiska dikt om det viktiga i livet:

DEN STÖRSTA FRIHETEN

Den största friheten är att vara fri inför sig själv att våga känna och tänka vad du verkligen känner och tänker…Läs dikten i in helhet i hennes diktbok

Foto: Cecilia Bengtsson

Tack Anne-Marie Körling för att du inspirerade mig att läsa den här viktiga boken.

One thought on “Apropå Tigermammans stridsrop

  1. Ping: Min lässommar | Cecilias tankar

Kommentera

