Twittertankar

För två år sedan började jag att twittra. Jag blev förtjust i valfriheten och jag såg möjligheter med att twittra. Det tog dock ett tag för mig att våga delta i cocktailpartyt och att inte stå tyst vid sidan om. Ett par twittrare t.ex @bibliobuster och @kalexanderson betydde en hel del för mig och gjorde det lättare att komma in i twitter, då det var uppmuntrande och svarade på en del tweets som jag skrev. Jag har tagit med mig det sedan dess – en vilja att uppmuntra andra att twittra och komma in i forumet.

Jag värnar också lite extra om att följa bibliotekskollegor och dagens dialog på twitter handlade om just det, här kommer mina skäl till varför jag resonerar så:

–          Det är positivt att fler biblioteksmedarbetare tar sig an sociala medier och ser möjligheterna att använda sig av det i verksamheterna. Jag bidrar gärna till att fler använder sig av sociala medier och det ingår i min roll som samordnare.

–          Som samordnare bejakar jag möjligheterna till samverkan inom min sfär och utanför. Många frågor är gemensamma för olika bibliotekstyper och jag är därför angelägen om att följa biblioteksfolk. Jag söker efter synergier, serendipitet och samarbete.

–          Jag har också en vision om många av de dialoger och ärenden som förs t.ex. på mailen flyttar över till andra forum. I viss mån har ju det här redan skett och jag ser gärna en ökning av detta och således att fler kollegor runt om på biblioteken finns på sociala medier. Det underlättar att kommunicera om man kan skicka DM etc.

För mig spelar det ingen roll huruvida folk följer mig på twitter eller ej det är som sagt valfriheten som styr på twitter men personligen adderar jag gärna biblioteksfolk. Alla vi som finns på twitter har dock ett ömsesidigt ansvar att gemensamt utveckla twitter och att använda sig av netikett.

Så tänker jag och jag gillar skarpt att andra inte tänker i mina banor🙂

4 thoughts on “Twittertankar

  1. Tack för att du delar med dig av dina tankar!🙂 Mina skäl att vara på twitter är ungefär desamma som dina. Men jag vill lägga till en sak, att jag använder twitter för ökad synlighet för de uppdrag som jag har. Ja, jag vill synas på twitter.🙂 Men det är väl i första hand inte av narcissistiska skäl, utan det ingår i mina uppdrag att verka för Regionbiblioteket, men också för DIK, där jag har ett förtroendeuppdrag.

    Och när man vill ha synlighet blir det intressant vilka följare man har, vilka vill man synas för? Därför är jag angelägen om vilka som följer mig. För de som inte följer, de ser ju aldrig vad jag pratar om. Även om det kanske ofta verkar som om jag inte har så mycket vettigt att säga, så har jag en klar agenda med min närvaro. Fram till min 500:e följare arbetade jag målmedvetet med att öka antalet följare, just för att skapa en synlighet. Efter den siffran har följarna kommit mer av sig själva.

    När någon som jobbar inom bibliotekssektorn avföljer eller inte vill följa, då funderar jag över varför. Kanske tycker personen ifråga helt enkelt att jag är jobbig/ointressant att följa. Och då minskar även mitt incitament att följa den personen tillbaka.

    Min omvärldsbevakning sker också i hög grad via twitter och det kan man t ex se genom att jag faktiskt följer 150 konton som jag inte alls bryr mig om att de inte följer mig tillbaka.

  2. Instämmer i att ökad synlighet och omvärldsbevakning är viktiga skäl att finnas på twitter och det leder ju till många positiva effekter för biblioteken och våra uppdrag. I dialogen som uppstod idag så tänkte jag en del på att beroende på vad man arbetar med är ju skälen att vara aktiva på twitter delvis olika fast ökad synlighet, omvärldsbevakning och samverkan är väl gm. nämnare för de flesta.

    Gillar ditt medvetna och kontinuerliga reflekterande över hur du använder twitter, det är professionellt och att du så medvetet började twittra! Förändras twitter för dig ju mer du använder det undrar jag nyfiket?

  3. Twitter har helt klart förändrats för mig under tiden jag använt det. Jag använder det mest för ”prat” numera och får ibland dåligt samvete över att jag inte bidrar mer med eget innehåll. Jag har inte riktigt haft bloggorken det senaste halvåret. Men den kanske har kommit tillbaka nu, det verkar nästan så🙂

    • Inte ska du ha dåligt samvete, du bidrar med så mkt på twitter genom din delaktiga i dialoger. Och visst är det härligt när lusten att blogga infinner sig🙂

Kommentera

