En dag i textrelationsrörlighet, PISA och Harry Potters tecken.

Mamma idag vill jag bara vara hemma och leka med W, vi ska göra Harry Potter kvastar sa min son till mig igår morse.

Det låter bra blev mitt svar och förutom ett dopp i mälaren hade vi en dag i Harry Potters anda. Min son har älskat Harry Potter sedan han bestämde att han ville att vi skulle läsa den första boken högt för honom.

Anne-Marie Körling har myntat begreppet textrelationsrörlighet och igår när min son och hans kompis ägnade hela dagen åt Harry Potter i alla dess former så blev begreppet levande för mig. Förutom att de tillverkade fina kvastar à la Harry Potter var de i skogen och lekte Harry Potter, de spelade TV-spelet om Harry Potter, ritade teckningar, sökte på datorn för att ta reda på hur kvastarna egentligen ser ut vilket föranledde mig att prata källkritik och sökteknik (men jag använde inte de begreppen) och vid läggdags läste vi Harry Potter högt för honom.

För barn finns de ingen skillnad mellan lek, lärande, läsning i traditionell form eller digital. De är inte formen som är väsentlig utan berättelserna. Och jag är övertygad om att Harry Potter medverkat till att min son utvecklar sin egen kreativitet och fantasi och att det bidrar till hans läsutveckling. 

Jag tror starkt på textrelationsrörlighet och därför så gillar jag bloggen Detektiven Emil och vi  som Öpedagogen Marie Andersson och hennes elever arbetet med de senaste året och som inrymmer så många delar förutom att läsa böckerna om Emil Wern. Det är också ett projekt där skolbibliotekarier och lärare skulle kunna samarbeta kring mycket.

I dessa dagar har också rapporten från PISA kring läsförståelse publicerats och för mig anger resultaten vägen framåt även för bibliotek. Det gäller att kunna läsa såväl traditionellt som digitalt. Bibliotek och skola har en stor uppgift i att utveckla barn och ungdomars  läsning och vi ska använda oss av deras erfarenheter, arbeta ännu mer för att utveckla metoder kring läsfrämjande till exempel ämnesövergripande  teman och ta vara på den forskning som finns inom området  till exempel Carina Fast.

Låt oss använda oss av textrelationsrörlighetstanken ännu mer i biblioteksverksamheter och låt oss betrakta bibliotek genom Körlings defintion  ”Ett bibliotek är per definition aldrig bokens plats utan textens och människans mötesplats.”

P.S 1 Anne-Marie korrigera mig gärna om jag missuppfattat din tanke om textrelationsrörlighet.

P.S 2 När barnen var som djupast inne i lekarnas värld  läste jag Svensk näringslivs artikel Konsten att strula till ett liv. I debatten nämndes bland annat Harry Potter universitetskursen som ett exempel på en s k hobbykurs som inte leder till anställningsbarhet etc. Tur att utspelet lett till mycket debatt.

P.S 3 Så här fina blev kvastarna.  Foton C. Bengtsson

Kommentera

