Att synliggöra skolbibliotek

Att dagligen arbeta med att synliggöra skolbibliotekens alla möjligheter är en stor del av mitt arbete som skolbibliotekssamordnare (och skolbibliotekarie) Ibland blir jag trött på att på olika vis kommunicera, göra PR och visa på möjligheterna men sedan ett par år tillbaka brukar jag tänka att det är en del av mitt arbete oavsett om jag är skolbibliotekssamordnare eller skolbibliotekarie. Det ingår i mina uppdrag att på olika vis synliggöra och ge min bild av vad ett skolbibliotek är och skulle kunna vara och jag använder olika kanaler för olika syften. Till exempel:

  • Ett par gånger per läsår skickar jag brev till föräldrarna på den skolan där jag arbetar och berättar om vad jag gör och tänker kring skolbibliotek.
  • Varje vecka uppdaterar vi vår gemensamma skolbiblioteksblogg i kommunen där vi berättar om våra verksamheter.
  • Varje vecka gör vi också statusuppdateringar på facebook om diverse händelser och tips.
  • Vid större evenemang och arrangemang skriver vi pressreleaser och inbjuder särskilt vår lokaltidning.
  • De senaste åren har vi också föreläst en del om våra verksamheter vilket synliggjort oss på olika sätt och för olika grupper.
  • Vi skickar även regelbundet info till lärare, rektorer och andra i vår kommun och när vi deltar på interna möten så synliggör vi ju skolbiblioteken genom att vi är närvarande.
Jag tror att vi helt enkelt måste se kommunikation som en del av vårt dagliga arbete och att det ingår till skillnad från vissa andra yrkesgrupper som inte behöver synliggöra sina verksamheter.                                                                                           
En bra bieffekt av att vi arbetat så mycket med att dela med oss av det vi gör är att vi har fått många att nätverka med på olika sätt. Vi har en känsla av att vi har bidragit till en ökad förståelse för skolbibliotek i vår egen kommun och delvis externt MEN framför allt har arbetet med att kommunicera skolbibliotek bidragit till att vi lättare kan argumentera, motivera och berätta om allt det som händer i skolbiblioteken och allt det är värt att berätta om med egna ord!

Kommentera

