Tankar från biblioteksdagarna i Visby 2011

”På väg hem från biblioteksdagarna känner jag mig uppfylld. Jag tror på bibliotekens framtid och det har varit mycket givande att få nätverka  i fantastiskt vackra Visby!”

Jag hade i år möjligheten att få delta på biblioteksdagarna i Visby. Mitt deltagande präglades framförallt av att jag höll i två föreläsningarna om skolbiblioteksutveckling. Det är en anspänning och mycket förberedelser för att sammanlagt tala 2 X 40 minuter men jag är nöjd med min insats.

Däremellan hann jag med att delta på några seminarier och om jag ska nämna tre tendenser i konferensen ur mitt perspektiv (jag snor idén från avslutningen på biblioteksdagarna) så kommer hållbart samhälle som första punkten. Hur kan biblioteken vara delaktiga i att skapa ett hållbart samhälle ur olika aspekter och vad innebär hållbarhet? Jonas Söderholm doktorand vid högskolan i Borås berättade om bibliotek i USA (Berkeley) som lånar ut verktyg till sina medborgare. Jonas reflekterade över vad lånandet innebär för hur man betraktar varandra och sitt eget samhälle och pekade på många positiva bieffekter. Bibliotek har en bra grund att stå på när det gäller att utveckla hållbarhetsaspekter.

Den andra tendensen jag vill lyfta fram är Digital delaktighet.  Det genomsyrade konferensen på olika sätt t.ex. var det många som twittrade vilket verkligen gav ett mervärde åt konferenser. Jag gillar de metadialoger som förs på twitter under konferenser. Flera av seminarierna betonade vikten av att vara digital delaktig och att bibliotek kan ha en viktig uppgift att ge samhällsmedborgarna ökad närvaro i de digitala världarna och en större informationsmedvetenhet. Att vi som jobbar på bibliotek är digitalt delaktiga anser jag är den viktigaste förutsättningen för våra möjligheter till förändringsarbeten.

Mitt tredje ord är medarbetarskap som bland annat Elsebet Tanks, Johanna Hansson och Elisabeth Aldstedt berörde i sitt seminarium om ledarskap. Även R D Lankes trycker på medarbetarnas uppgift att vara medskapande i att utforma ett bibliotek som gör skillnad i samhället och för medborgarna. Jag tror på all den kraft och kompetens som finns i bibliotekssverige och att ledarskap och medarbetarskap går hand i hand precis som de tre cheferna påpekade under sin föreläsning.

För övrigt så tycker jag att det varit så härligt att få samtala, nätverka och mötas med bibliotekskollegor från hela Sverige. Extra roligt var det att träffa de som jag tidigare mött i de digitala världarna. Vill också tacka Elisabeth Ahlqvist, KB för givande samtal!

Kommentera

