Kunskaper om världen, kunskaper i världen

Det finns inga enkla vägar och svar på hur vi ska utforma en optimal skola för elevers maximala vägar. Och det finns inte en väg att gå utan en mångfald.

Igår genomförde  lärarnätverket i en proppfull sal en debatt om  Kunskap för framtiden. Sven Liedman, Stefan Fölster,  Lars Benon och en  lärarpanel med Lisa Eklöv, Mats Pettersson och Sevilay Brännström samtalade kring skola, lärande, kompetenser och motivation med mera. Jag uppfattade det som att det i grund och botten är eniga om skolans ansvar att lära elever så mkt som möjligt och med bästa resultat men att det är oeniga i frågan om hur detta ska göras och var de största utmaningarna finns.

Stefan Fölster betonade behovet av att kommunen tar ett övergripande större ansvar för skolorna och skolornas ledning tar ett samlat grepp kring behov och satsningar.

Sven Liedman fokuserar på lust, lek och intresse att lära. Jag gillar ju Liedmans tankar men tycker att det är svårt att sammanfatta alla hans klokheter utan hänvisar istället till den artikel om Sven Liedman som Stefan Pålsson skrivit.

Jag gillade också Lars Benons åsikter och tankar. Han är rektor på Globala gymnasiet och hade många jordnära och bra tankar om hur vi ska skapa motivation hos elever och en relevant skola.  Han berättade att de intervjuer alla elever som vill börja på skolan. Hållbar utveckling, kreativitet, kritisk förmåga, tvärvetenskap och att använda teknik för att öka motivationen och lusten hos elever var trådar som Lars Benon tog upp. Jag gillade också hans tankar om framtidskompetenser som till exempel entreprenörskap, förmåga att leva i en hållbar global värld, digital kompetens och förmåga att samverka, nätverka och använda gruppers dynamik.

En i lärarpanel betonade också vikten av att skapa goda relationer till elever, att som lärare ha förmåga att lyfta elever, stärka deras självförtroende och  självkänsla. Hon hänvisade till Margareta Normell som skrivit flera böcker i ämnet. De andra i panelen höll med om vikten av att ge elever självförtroende, nyfiken och lust att lära. Egentligen är det nog det den viktigaste vägen att gå för att skapa optimalt lärande tänker jag!

Sammanfattningsvis var kvällen intressant, inget nytt sades egentligen och kanske att det inte var så framåtsyftande som jag förväntat mig men å andra sidan är skolan och att arbeta i skolan oerhört komplext. Jag saknade också kvinnor i panelen, Ingrid Carlgren skulle egentligen delta men hade fått förhinder!

Jag tycker också att Patrik Hernvalls artikel i Computer sweden om att Skolan saknar visioner ger ytterliggare dimensioner åt ämnet Kunskap för framtiden!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s