Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt

Rubriken är ett citat ur dikten Romanska bågar av Tomas Tranströmer. Jag tänker på den dikten när jag läser Stefan Pålssons inlägg på Omvärldsbloggen om Den andra digitala klyftan Artikeln ger mig en större förståelse för informationskompetens och lärande i vår tid. Och det i sig förändrar ju mig och min syn på lärande och bibliotek med mera.

I inlägget skriver Stefan Pålsson följande:

”Det globaliserade digitala samhället innebär helt andra villkor för tillvaron än industrisamhället och det är på tiden att detta även blir synligt i skolans värld….

Den digitala klyftan, det vill säga grundläggande datorkunskaper och tillgång till dator och Internet, är  i princip redan överbryggad bland barn och unga.  Men nu börjar en ny och ännu allvarligare klyfta med socioekonomisk och kulturell grund bli uppenbar.

Denna nya klyfta, som i rapporten kallas den andra digitala klyftan, rör de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som är nödvändiga för att kunna dra nytta av teknikutvecklingen för sitt lärande och för att utveckla de kompetenser som blir allt viktigare i samhället.”

Ett viktigt inlägg att förhålla sig till i dessa tider då #merkateder intensivt debatteras.


One thought on “Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt

  1. Å, tack! Den diktraden har jag uppsatt på mitt kylskåp, helt tagen ur sitt sammanhang. Har många gånger tänkt att jag måste ta reda på var den kommer ifrån, men så blir det aldrig av. Nu gjorde du det åt mig! Oerhört vackert.

Kommentera

