Mina kvinnliga framtidsspanarfavoriter

Jag funderar kring vilka personer som är viktiga för min förståelse och kunskap kring framtidens skola, lärande och bibliotek.

Här kommer en lista på mina kvinnliga favoritspanare. Tillsammans är ni alla pusselbitar i det pussel som jag alltid mentalt försöker att lägga över nuläget och framtiden. Och förutom dessa har jag många, många fler som betyder mycket både män och kvinnor🙂

  • Anna-Stina Takala, regionbibliotek Stockholm för att du under många år på olika sätt tänkt kring bibliotekens roller nu och i framtiden.
  • Ulrika Jonson på pedagogiskt center i Södertälje för att dina tankar sätter spår hos mig, ger mig en vidgad förståelse för lärande och IKT:s  möjligheter. Och en massa annat kring skola, elever och framtid.
  • Brit Stakston, Mediestrateg på JMW. För att du genom dina blogginlägg beskriver och analyserar hur sociala medier/internet förändrar våra sätt att leva, kommunicera och arbeta. Du sätter finger på varför den digitala delaktigheten är viktig och varför digitala och analoga värderingar måste mötas.
  • Anette Holmqvist, skolverket. För din kompetens, engagemang och framåtblickande kring källkritik, styrdokument och skolbibliotek med mera.
  • Kristina Alexanderson, projektledare på .se för att du konkretiserar hur ett lärande i en digital värld ter sig och ger för resultat för elevers livslånga lärande.
  • Anne-Marie Körling för att du påminner mig om att fokusera på det viktigaste nämligen barnen. Och för dina iakttagelser och språkglädje.
  • Christina Olin-Scheller. PD, Karlstad universitet. För din forskning med att läsa i en vidgad textvärld. Du representerar de viktiga forskare som jag ibland vänder mig till när jag behöver vetenskapligt stöd.
  • Alma Taawo, skolverket. För din kompetens, nyfikenhet och kunskaper om informationskompetens, lärresurser och digitala världar med mera.
  • Johanna Karlén, ikt-pedagog i Lund för att du klokt vrider och vänder på användadet av ikt i undervisningen, reflekterar och har ett jordnära perspektiv på saker och ting men med framtiden i sikten.
  • Anna Gustafsson Chen, bibliotekarie på TPB. För att du via dina tips på skönlitteratur vidgar min förståelse att leva i en global värld.

8 thoughts on “Mina kvinnliga framtidsspanarfavoriter

  1. Åh, tack, jag blir generad och glad! Tack också för dina nyfikna frågor och välövertänkta reflektioner, Cecilia! Inte många är så genomtänkta som du.🙂

  2. Nämen oj, tack – vad roligt att höra! Vad glad jag blir! Ja, jag försöker ha fötterna och huvudet kvar i skolverkligheten trots att jag inte står i klassrummet längre (mer än för att inspirera/utbilda pedagoger då🙂 Och tack detsamma, för att du delar med dig av dina tankar!

  3. Tack för er feedback. Jag hade ett stort behov av att lyfta fram tjejer och visa på att framtidsspaning inte enbart är förbehållet män fast jag får den känslan ibland. Och framtiden är här och nu!

Kommentera

