Att prata och att lyssna

Jag läser Mats Olsson inlägg på hans blogg Tysta tankar om att ibland prata för mycket och att anse att sina egna åsikter är de rätta. Klokt skriver han hur han tacklar det genom att försöka lyssna och vara tystare i sammanhang – låta andra prata.

Den här veckan har jag pratat extra mycket, stuckit ut hakan och hört min egen röst mycket. Kanske att en vecka i fjällen i en tyst miljö gjorde mig extra pratig men konsten och förmågan att lyssna och att ödmjukt respektera att det finns inte ett rätt svar, ja det är ibland en konst.

2 thoughts on “Att prata och att lyssna

    • Nej, falsk ödmjukhet är inte heller bra. Ibland har jag nog den sidan, nickar och hmmmar som om jag höll med fast jag egentligen inte gör det. Så klar kommunikation utan att sörjiga relationer ska uppstå är nog det optimala. Men att kommunicera är ju att balansera på en tråd och särskilt i mötessammanhang tänker jag att det är viktigt att verkligen låta alla komma till tals och att få prata klart precis som du skriver!

Kommentera

