Nycklar till nya världar – om twitter

Får en kort fråga på hur twitter påverkar mitt arbetsliv. Ger ett superlångt svar. Sammanfattningsvis har det betytt enormt mycket.

Twitter handlar om kommunikation. Det går ut på att att följa intressanta användare och att olika användare följer en själv. På 140 tecken skriver du  s k tweets och det kan ha en mängd olika syften och innehåll. Genom twitter har du en stor möjlighet till att få inblickar i andra yrken, sfärer och kunskapsområden och dela med dig av dina. Det här inlägget är till er som är nyfikna men ännu inte prövat.

Jag tycker att twitter är utmärkt för omvärldsbevakning  det kommer hela tiden tips på bra artiklar, forskning och webbsidor. Och om det är något som är särskilt läsvärt så göra andra en uppmärksam på det genom s k reetweets och kommentarer. Twitter ger också möjlighet till direktkommunikation med experter, politiker, makthavare av olika slag, kulturpersonligheter, kollegor och intressanta människor. Det gäller dock att tänka källkritiskt, fundera över vem som talar, varför och vem den representerar osv.

För mig och min yrkesvardag har twitter inneburit att jag har fått ett större nätverk som även gynnat min arbetsplats i form av möjligheter till föreläsningar etc. Mitt informella lärande, omvärldsbejakande och förståelse för sammanhang har breddats och ökats och med samma arbetsinsats som tidigare. Nästan varje dag ser jag också det som biblioteksfolk kallar för referensfrågor på twitter. Olika människor vill ha hjälp och frågar om olika saker allt från boktips till behov av artiklar i ett visst ämne.

Mathias Klang kallade twitter i en läsvärd artikel om twitters olika dimensioner för ett cocktailparty, jag gillar den liknelsen och artikeln sätter även fokus på en del av de utmaningar som finns med twitter.

En sak är säker twitter öppnar nycklar till en mängd världar och innebär möjligheter till påverkan, inflytande och insyn. Jag anser också att twitter och andra sociala medier är en del av den digitala kompetensen att ha förståelse för vad det innebär. Läs Brit Stakstons intressanta inlägg om Digitala och analoga värderingar måste mötas.

One thought on “Nycklar till nya världar – om twitter

Kommentera

