Skoldatatek + skolbibliotek = sant

Idag uppstod det en intressant dialog om skoldatatek på twitter då Tove Andersson på twitter skrev: ”Yeees! Äntligen kom beskedet vi väntat på. Nu startar vi skoldatatek! Tips och råd mottages tacksamt:)Mitt spontana svar blev ”Integrera skoldatatek med skolbibliotek. Så många vinster och synergier kan uppstå och åstadkommas.”

Nu ska jag försöka fördjupa mina resonemang. Jag ska dock börja med att tala om att i den kommunen som jag arbetar i så har skoldatateket, skolbiblioteken och folkbiblioteken under ett par år samverkat. Det som vi framförallt gjort är att vi vid många tillfällen träffats och fått kännedom om varandras verksamheter och tankar om behov och utveckling. En av de mest gripande stunderna i våra möten var då den ena personen som arbetar på skoldatateket berättade om dyslexi från ett inifrånsperspektiv. Vi förstod vilka svårigheter och vilka stora behov som finns hos fram förallt hos föräldrar för att kunna hjälpa sitt barn men också elevernas känslor och tankar.

Vi har dock i våra verksamheter olika fokus:

Skoldatatek har ju sitt främsta fokus på elever i behov av särskilt stöd och att vägleda till alla de kompensatoriska hjälpmedel som finns med mera.

Skolbiblioteken har alla elever i skolan som sin målgrupp och ska bistå elevernas med informationsfärdigheter, läsutveckling/läsupplevelser och vara en lärandemiljö med mera.

För elever i behov av särskilt stöd så erbjuder skolbiblioteken på Ekerö nedladde titlar från TPB. Antingen i mp3-format eller på DAISY med mera. Kommunen har också ett abonnemang hos inläsningstjänst på läromedel och det är såväl skolbibliotekarier som lärare som ombesörjer nedladdningar etc. Vissa skolbibliotek gör även andra saker i överenskommelser med skolan.  I samarbete med skoldateteket så klargör vi sådana här saker så att vi vet våra ansvarsområden och kan informera åt varandra. Vi håller också på att ta fram en policy för vad folkbiblioteken har för stöd till de föräldrar och elever som söker upp folkbiblioteket och målsättningen är att vi ska säga samma saker till de som besöker folkbiblioteken i dessa ärenden.

Vidare deltar Skoldatateket ofta på de utbildningar som skolbibliotekscentralen inbjuder till kring informationskompetens, sociala medier, muntligt berättande, källkritik och mycket mer.  Skolbiblioteken deltar på de som Ekerö resursteam (skoldatateket ingår där) anordnar.

Vårt samarbete och utbyte oss emellan fortsätter, växer och är viktigt eftersom fokus är på kvalité i elevernas maximala lärande och hjälpmedel finns för de som behöver. På sista tiden har till exempel utbytt generella tankar om skolutveckling med mera. Det finns mer att säga men jag sätter punkt nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s