Brit Stakston, Paulo Freire och digital kunskap

Brit Stakston skriver i ett inlägg Bristande digital kunskap är allvarligt för alla.”vi som gillar digitaliseringen får se till att dels bli bättre på att inkludera i vårt frälsande för en digital samtid dels våga se negativa effekter också.” Det här är mitt bidrag i debatten och jag tänker på Paulo Freire när jag läser hennes ord.

Freires grundtes var vikten av informationskompetenta medborgarna för deras möjligheter att påverka samhällets utveckling. Genom att människor (och särskilt fattiga som Freire uttrycker det) har verktyg för att skaffa sig kunskap och möjligheter att påverka utifrån deras egna förutsättningar erhåller människor empowerment. Metoden att lära är enligt Freire genom dialog med varandra.

När Brit Stakston skriver ”Det är allvarligt att så många ännu inte insett hur mycket makt den digitala kunskapen och förståelsen idag redan ger. Makt över beslutsprocesser och makt över den verklighetsbild vi möter.” ser jag liknelsen med Freire och för mig handlar det precis som Stakston påpekar om att alla ska ha möjlighet till digital närvaro och vara informationskompetenta för att ha möjlighet att påverka samhällets utveckling.

I min vardag som skolbibliotekarie brottas jag dagligen med tankar om informationskompetens och digital kompetens. Skolbiblioteken och skolbibliotekarierna har ofta förutsättningar och kunskaper inom  källkritik och informationsfärdigheter. Det är en del av vår utbildning och en del i vårt yrke inom biblioteks- och informationskompetens. Vi har också en strävan, viljan och ibland frustration över att få skolan att inse vår potential som skolbibliotek.

Några tankar som jag har om hur vi som jobbar med skolbibliotek ännu mer kan stärka oss för att komma dit vi vill är förslagsvis:

Vi som jobbar i skolan måste förstå, använda och vara delaktiga i olika sociala medier såsom twitter, bloggar, youtube och facebook. Delta i de dialoger som förs och ständigt lära nytt och lära om. Vara medveten om barn och ungas medievanor. Vi måste reflektera och förstå vilka digitala kunskaper som är viktigast i ett informationssamhälle där allt gungar och där alla kan vara producenter av information, bilder och kunskap med mera.

Och till alla pedagoger vill jag säga att ni ska efterfråga hjälp från skolbiblioteket. Tillsammans kan vi minska den digitala klyftan och höja den digitala kompetensen.

För den som undrar så älskar jag sagornas värld, berättelser, ord, texter, dikter och fantasi OCH det finns inget bibliotek som inte erbjuder det, NU och i framtiden. Jag lovar.

”Ingen undervisar någon annan, var och en undervisar sig själv genom dialog med andra. Det finns inga okunniga människor” Paulo Freire

5 thoughts on “Brit Stakston, Paulo Freire och digital kunskap

  1. Hej Cecilia
    Jag skulle gärna fråga skolbibliotekarien om stöd och hjälp. Jag skulle gärna vilja samarbeta med skolbibliotekarien. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om informtionskompetens och digital kompetens utifrån skolbibliotekariens kompetens. Jag skulle så gärna vilja ha en skolbibliotekarie i vår skola.

    Men verkligheten ser inte så ut, även om det nu är inskrivet i skollagen att alla skolor ska vara utrustade med ett skolbibliotek (och hur definieras ett skolbibliotek, är det ett rum med böcker?) Nu är det nämligen så att i vår skola finns ett rum med några få böcker – det är vårt ”skolbibliotek” och i det skolbiblioteket finns ingen skolbibliotekarie som kan arbeta med våra elever eller med oss lärare. Jag menar att det är många små skolor som är i samma situation som vi. Vi har en bokbuss som kommer var 6;e vecka – det är det närmaste våra elever och vi lärare får möta ett skolbibliotek och skolbibliotekarie. Att alla elever ska få ha tillgång till ett skolbibliotek och en skolbibliotekarie är en utopi.

    Min kommentar här är ingen kritik till dig eller till alla fantastiska bokbussar som kör omkring i vårt avlånga land. Min kommentar är bara den krassa verkligheten för många skolor, elever och lärare .

  2. Hej, Marie, Jag blir så glad för din kommentar och jag uppskattar den berättelse som du förmedlar. Just sådana tankar och den verklighet som du beskriver är ju inget ovanligt. I dialogerna och arbetet med att förbereda och rusta inför att skollagen ska börja gälla ventileras dessa aspekter mycket och det kommer ju inte att finnas ett svar på hur de skolbibliotek ska arrangeras och vad som ordet tillgång till skolbibliotek innebär.

    Jag är ju kanske lite väl mkt skolbiblioteksförespråkare men jag har en drivkraft på att visa på möjligheterna. Fokus på allt de som vi verkar för i skolan ska ju vara på elevernas maximala lärande och i det är ju en mångfald av kompetenser till fördel. I min kommun så har de mindre skolorna skolbibliotekarie en dag i veckan, det kanske kan vara en framtidsvision för mindre skolor till en början😉 Ett skolbibliotek för mig är i mångt och mycket skolbibliotekarien.

  3. Jag tycker om din allra sista mening – det är i den själva poängen ligger. Tycker även om idéen att alla skolor, oavsett storlekt, får tillgång till en skolbibliotekarie en gång per vecka.

Kommentera

