Vad ett skolbibliotek skulle kunna vara…

Häromdagen startade Henrik Widaeus och Joakim Vollert en dialog på twitter kring ”Hur många olika sätt att prata om skolan på kan vi samla ihop på 24 timmar? Tagga med #skoldiskurs på twitter” Under 24 h kom det många tweets på ämnet och dialogerna har fortsätt på facebookgruppen Förändra Skolsverige. Det finns mycket som skolbibliotekarier kan tillföra dialogerna och jag gjorde nedanstående inlägg i en tråd:

  • Skolbiblioteket är en lärandemiljö, en pedagogisk funktion och där skolbibliotekarier och pedagoger samverkar kring elevernas lärande.
  • ‎Skolbiblioteket skulle kunna vara ett laboratorium, en verkstad och en mötesplats såväl fysisk som virtuell. Inte ett bokrum. Inte ett ställe där elever lånar bänkböcker utan en miljö dit eleverna får möjlighet till att utforska, söka, inspireras och lära och där skolbibliotekarier och pedagoger går sida vid sida, hand i hand med eleven och dess lärande.
  • Skolbibliotekets styrkor är goda kunskaper i informationssökning, källkritik och upphovsrätt. Har koll på olika sorters källor och ett lite annat tänk än en pedagog. I det bästa skolbiblioteken finns det också en plats för teknik. Dvs. att utrustning finns tillgängligt för eleverna och olika möjligheter till att presentera kunskap och information. Att som elev vara medproducent. Dessutom kan skolbiblioteken inspirera till läsupplevelser och läsutveckling i en vidgad textvärld /transliteracy. Vilka medier och mediavanor har eleverna och hur kan skolan fånga upp det? Inte minst kan skolbiblioteket förmedla kompensatoriska hjälpmedel i samarbete med skoldatatateken. Skulle kunna skriva ännu mer kring ämnet men sätter punkt här.

    Kom och var med i dialogerna kring hur skolan kan förändras till en ännu bättre plats för lärande och utveckling! Gå med i facebookgruppen och delta i dialogerna på twitter som nu går under hashtagen #NewDeal

    Gillar också den här bilden och hur den kan kopplas till en framtida skola.

2 thoughts on “Vad ett skolbibliotek skulle kunna vara…

  1. Vilket sammanträffande, jag läste just detta om att vara skolbibliotekarie: http://www.schoollibraryjournal.com/slj/printissuecurrentissue/888333-427/why_i_am_here_a.html.csp och så såg jag ditt inlägg.

    Skolbiblioteken har alltid varit skolans hjärta för mig. Både som elev och som lärare. Som lärare tycker jag det är en sådan otrolig tillgång med skolbibliotek men handen på hjärtat tycker jag att själva skolbibliotekarien är maskineriet. Inte böckerna och allt annat man kan finna där.

    Jag har fått så oerhört mycket stöd och hjälp i min lärarroll av olika bibliotekarier, både med tips om olika böcker men även så mycket mer.

    Vad jag egentligen vill säga är väl att jag inte tycker det räcker med att skolor ska ha tillgång till skolbibliotek, de måste också få tillgång till skolbibliotekarier.

    • Tack för din kommentar och jag håller med dig. Det är verkligen kompetensen/personen som är det viktiga i ett skolbibliotek. Borde nästan göra ett tillägg på mitt blogginlägg! Och lyckliga du som arbetat på skolor med bra skolbibliotek :)!

Kommentera

