Årets viktigaste blogginlägg om bibliotekens framtid?

Jag ägnar en stund att återigen läsa och lyssna på Anna -Stina Takalas inlägg De som dödar bibliotekarier enligt mig ett av årets viktigaste blogginlägg. Ett inlägg som gör mig såväl vemodig som hoppfull och det här är ett sätt att bearbeta och reflektera för mig själv över de som sägs i inlägget. Jag tänker också att Lankes åsikter kan applicerar på alla olika bibliotekstyper.

Inlägget innehåller ett youtubeklipp med R. David Lankes. Anna-Stina Takala har redan reflekterat kring Lankes föreläsning men här kommer några slarvigt översatta meningar som jag fäster mig vid i hans föredrag:

– Bibliotek är kunskapsföretag.

– Bibliotekarier/kompetensen är det viktigaste i i ett bibliotek.

– Bibliotek är i ständigt pågående konversation med människor och sin omgivning.

Lankes säger också att bibliotek ska bidra till ett bättre samhälle och värld och bibliotekariernas kompetens och kommunikation och relationerna med medborgarna är det viktigaste i det arbetet. Anna-Stina Takalas slutmening i sitt inlägg om bibliotekens framtid är:

”Avgörande är istället möjligheten att spela en roll för människors lärande, livsutveckling, delaktighet, kreativitet och sammanhang…

Så på frågan varför jag anser att det här är ett av årets viktigaste blogginlägg om bibliotekens framtid blir mitt svar att den tränger på djupet och ger ytterliggare dimensioner om bibliotekens innersta väsen i dessa dagar utav många åsikter, artiklar och debatter om bibliotekens framtid. Om du har tid en stund så vill jag varmt rekommendera er att lyssna på R. D Lankes som ju för övrigt kommer till biblioteksdagarna i Visby i maj.

Tycker för övrigt att Jonas Thente säger många kloka saker om bibliotek i tisdagens DN.

3 thoughts on “Årets viktigaste blogginlägg om bibliotekens framtid?

Kommentera

