Konsten att blogga?

För nästan precis ett år sedan tog jag steget att starta den här bloggen. Jag har upplevt en lärorik, rolig och intressant bloggresa.  Jag har också tänkt en del generella tankar om fenomenet bloggar.

Här är några reflexioner:

– En blogg är en mötesplats.

– Sådant som jag reagerar på, tilltalas av eller känner igen mig i ger en vilja att kommentera.

– En blogg med en tydlig profil och information om vem som står bakom bloggen ger större trovärdighet och det blir lättare att läsa inläggen.

– Det är svårt att läsa långa blogginlägg även om ämnet i sig är intressant.

– Layouten på bloggen är delvis viktig och det är trevligt med illustrationer.

– Rapporter från olika verksamheter och konferenser etc. är bra att få ta del av och uppskattas mycket av mig om jag inte kan vara med fysiskt.

När jag blickar tillbaka på min egen blogg får jag en större förståelse för vilka blogginlägg som hittat sina läsare och vilka inlägg som inte går hem MEN hur som helst har varenda blogginlägg jag skrivit sin alldeles egen historia, förklaring och ger för mig en dokumentation på mitt omtumlande gångna år.

Vill passa på att tacka alla ni som läser mina blogginlägg.

2 thoughts on “Konsten att blogga?

  1. Dina reflektioner kan jag känna igen mig i! Men jag tänker också att man kan vara lite egensinnig med sin blogg och ibland bryta med det som man ”bör” göra, bara för att man vill och kan. T ex skriva långa blogginlägg som ganska få orkar läsa. Men kanske var det värdefullt för just dig/mig att få skriva det där blogginlägget ändå.🙂

  2. Håller med om att långa blogginlägg och långa kommentarer behövs och fyller sin plats och inte bara för läsarna. Det gäller ju att svara på frågan varför man bloggar, för vem och med vilka syften. Å andra sidan kan en blogg vara en experimentverkstad utan så många givna ramar. Jag tänker att jag lärt mig mycket genom att blogga och jag skulle egentligen framöver vara ännu mer transparant och analyserande.

Kommentera

