Varför heter det november?

– Mamma, varför har vi månader? Mamma, varför heter det november? Och du mamma, i december fyller jag år.

Följande konversation med min dotter ger mig tankar om en ordlek: Kan vi inte kalla november för språkmånaden, december för julmånaden, januari för åkapulkamånaden, februari semelmånaden, mars slaskmånaden, april för påskkäringsmånaden, maj för vitsippemånaden, juni för barabenmånaden, juli för badmånaden, augusti för fullmånemånaden, september för plockabärmånaden, oktober för skaldjur&spökmånaden.

Ja, jag vet att mina månader är subjektiva men hur som helst låt oss leka med orden!

2 thoughts on “Varför heter det november?

  1. Jag tycker det låter som en underbar idé! Allt behöver ju ständigt förändras och utvecklas, varför inte månadernas namn!

Kommentera

