Allt som är fast förflyktigas – att vara verksam i skolans värld

Har haft en skön och vilsam helg. Kikar in på twitter och får genast en massa inspiration och tankar.  Tankar kring pedagogik, lärande och skolbibliotekens roller. Trots att jag jobbat så länge inom skolans värld så har jag så mycket att lära. Som skolbibliotekarie har jag alltid känt att jag kunnat komplettera lärarna genom att inspirera eleverna till läsning, berätta sagor, bistått med material och medier, haft kunskaper om källkritik, söka information, erbjudit en lärandemiljö och en frizon för eleverna genom själva lokalen och så vidare.

I dessa gärningar har jag velat vidareutveckla mig. Jag funderar över min människo- och kunskapssyn, jag tänker kring lärandets magi & informationsfärdigheter, relationerna till människorna i skolan och språkens kraft med mera.

Jag lär mig varje dag, får nya insikter och vidgar mina vyer. Jag prövar nya metoder, nya sätt att arbeta och bemöta barnen på. Vissa grundläggande tankar och åsikter bär jag med mig år från år, andra förändras, vidareutvecklas eller tänker jag helt om kring.

En sak är säker, jag blir aldrig klar. Att vara verksam i skolan är att ha relationer, jobba i dynamiska och lärande organisationer och där skolan är del i större sammanhang. Den här bloggen är en viktigt reflexionplats för mig och jag vill tacka alla som ger mig inspiration och större förståelse.

Kommentera

