IKT, digital kompetens, information literacy eller vi måste börja prata innehåll

Följer intresserad en tråd på twitter som handlar om vad IKT egentligen handlar om och att begreppet inte används utanför skolans väggar. Dialogen är intressant för mig då jag ofta funderar över ikt.

I EU:s nyckelkompetenser pratar man om digital kompetens. Som skolbibliotekarie blir dock det för brett eftersom vi har vår främsta kompetens i ett par tårtbitar av de delar som digital kompetens innehåller och innebär. Inom skolbibliotekariekåren används ofta informationskompetens eller informationsfärdigheter för att beskriva våra kompetenser.  Ibland förkortar vi det till ikt, ett begrepp som även används av de ikt-pedagoger som finns i vårt avlånga land.

Vad innebär dessa ord för gemene man? Varje dag får förklara vad det här begreppen innebär på. Berätta att det handlar om källkritik, upphovsrätt, informationssökning och att kunna hantera bruset av information. Och då när jag förklarar förstår ju de flesta att det här kunskaperna är nödvändiga och dessa perspektiv behövs i många sammanhang.

Så jag tänker att vi måste prata ännu mer ikt, informationsfärdigheter och digital kompetens med föräldrar, politiker, allmänhet, journalister och inte minst med våra elever! Problemet är kanske inte att det är ett konstigt begrepp utan att dess innehåll inte är tillräckligt vedertaget?

Intressant skrift om information literacy/media literacy

Lämna en kommentar