Besök av Anne-Marie Körling

Häromdagen fick 20 stycken från Ekerö skolor och skolbibliotek träffa Anne-Marie Körling. Hon presenterar sig såhär på  twitter ”Lärare, skolutvecklare, krönikör, författare, barns rätt, skriver om skolrättigheter för elever och om det taklösa lärandet!” En det av hennes skrivna ord finns på hennes blogg.

Anne-Marie Körling är mångfacetterad, mycket intressant och kunnig inom en mängd områden men hennes uppdrag för denna träff vara att inspirera oss till att prata litteratur med eleverna .  Anne-Marie läste ur boken Djupt vatten av Michelle Magorian för oss och gav olika exempel på hur innehållet i boken kan levandegöras. Alla vi som satt där kände engagemang, delaktighet och närhet. Vi hann också tangera källkritikområdet.

En sak som jag tog med mig från denna inspirerande träff är hur man kan inleda, sätta igång en lektion på olika sätt. Jag säger bara GRÅSUGGA! Ord, att leka med ord och att tänka på ordens betydelse levandegjorde Anne-Marie för mig och jag glädjs över alla våra ord.

Kommentera

