Boktips till Eva-Lotta

Här kommer nu äntligen lite boktips till dig!

Jag gillar H. Wassmos böcker. De utspelar sig i Norge, ofta förr i tiden och flera böcker är i en serie. Vardagsskildringar, relationer, livets lyckor och olyckor skildrar Herbjörg med ett fantastiskt språk. Min favorit är Dinas bok som också finns som film. Andra böcker som hon skrivit:

En annan serie av böcker som jag sträckläst är Smultron och svek med flera av Eva Swedenmark. De utspelar sig i Östersund och handlar om en släkt. Jag gillar tonen i boken, allt är inte lätt och oproblematiskt precis som livet i sig men lite feelgood känslor fick jag i alla fall.

Jag gillade Helena von Zweigbergk bok Sånt man bara säger. Den handlar om en kvinna som kommer i en knepig situation i livet. Jag gillar den verkligen för att de små sakerna i livet uppmärksammas och det är de som gör skillnad i bokens handling.

Kajsa Frimansson böcker gillar jag. Det är roliga, lättsamma men ändå med allvar i. Tror att jag gillade Små citroner gula allra mest.

En bok som jag gillade skarpt är Finns inte på kartan av Carin Hjulström. Så här skriver Adlibris om bokens innehåll

”En varm och gripande roman om ett Sverige bortom storstan Höstterminen på Journalisthögskolan i Göteborg närmar sig sitt slut. 23-åriga Frida Fors väntar spänt på besked om var hon ska få göra sin praktik. Hon vet att en bra praktikplats kan öppna dörrar till de åtråvärda jobben inom medievärlden. Beskedet kommer som en kalldusch. Hennes charmige, begåvade pojkvän får drömplatsen på Aftonbladet i Stockholm, själv hamnar hon på Smålandsbladets lokalredaktion i Bruseryd, ett stillastående samhälle som knappt finns med på kartan.”

Igelkottens elegans av Barbery, Muriel var en bok som väckte många tankar hos mig, kanske inte feelgood precis men det var något i den här romanen som fängslade. Den utspelar sig i ett höghus i Paris och de som bor i huset är viktiga för bokens handling.

Sist men inte minst mina favoriter för året som är Svinhugg och svartvinter av M. Cedervall. Det här är berättelser som är mustiga, vardagliga, lite mysterielika men inte deckare. Huvudpersoner är Hervor och Miriam, två damer på 50+ som inte räds att hamna i situationer som ingen kunde förvänta sig…

Det finns många bra böcker men fråga mig gärna om fler tips…..Och ha en skön novembersemester :)!

Kommentera

