Berättandets magi

Jag älskar muntligt berättande. Att få berätta och att få höra berättelser. Jag har under många år övat in en massa berättelser och sagor som jag använt på mina skolbibliotek där jag arbetat. Har hittat ett par favoriter och som jag numera kan berätta i sömnen. Just nu behöver jag dock lite påfyllning, vill hitta nya berättelser att förmedla och på nya sätt.

I brist på annat prövar jag att inleda lektionerna som en berättelse. Jag märker att det fångar elevernas uppmärksamhet och skapar stämning. Jag fabulerar, hittar och brer på händelser som kanske skett på vägen till skolan, som jag läst i tidningen, hört eller sett. Små obetydliga ting men som blir spännande inledningar till bibliotekspasset.

Idag skulle vi ha lite torr bibliotekskunskap del vill säga om hur eleverna kan hitta i biblioteket. Det är ju rätt så tråkigt att gå igenom sådant på ett bra sätt och så att att eleverna kommer ihåg osv. Jag bestämde mig därför att berätta sagan om hur man kan hitta på ett bibliotek. Eleverna lyssnade koncentrerat, jag berättade först lite trevande sedan allt mer med inlevelse. Vi hade roligt, vi möttes, eleverna vara delaktiga och jag tror att det kanske minns något OCH om inte fick det med sig en härlig berättelse om bibliotek….

En annan dag berättade jag om min dråpliga färd till skolan på cykel då det här hände…

2 thoughts on “Berättandets magi

Kommentera

