Boktips till Per och hans son

Fick en fråga av Per Falk om jag kunde ge lite boktips åt hans sjuåriga son. Jag blev så glad för frågan och det går alltid bra att fråga mig om barn- och ungdomsbokstips! Jag tänker att det är en viktig och seriös fråga att besvara eftersom det gäller att det blir rätt boktips. Därför brukar jag alltid fråga lite om vilka intresse barnet har, om de läst någon bok som var extra bra och så vidare. Jag behöver liksom lite ingångar för att kunna hitta rätt boktips.

2010/2011 finns massor av tips att ta del av i olika kategorier. framsidorna på böckerna syns och om ni klickar på dem så kommer info om innehåll.

På den här sajten finns filmade boktips på youtube, ett par av dem kan passa för en sjuåring.

Nu till mina tips tips:

Jo Salmson har skrivit flera böcker om Tam tiggarpojken. En spännande fantasyberättelse om den fattige och föräldralöse Tam som drömmer om att bli drakriddare. En dag så hör han röster inuti hans huvud, det är någon som vill honom något…

Jag älskar berättelserna om Akimbo. De utspelar sig i Afrika och handlar om Akimbo som bor nära ett djurreservat. Han får ofta hjälpa till med olika djur och i den här boken handlar det om babianer. Kanske passar Akimbo bättre för ngt äldre barn men vill ändå tipsa. Mcall Smith har skrivit.

Jag tycker att det är så spännnade med mumier. Att läsa och  fåveta mer om varför det ville mumifiera faraoner och andra, hur det placerades i pyramider och på andra ställen och att det ibland kom plundrare till gravarna. Den här boken ger svar och nya funderingar…

Astrakan går i första klass och har en fröken som gillar när klassen ritar. Astraken vill inte rita och helst inte fantasigrejor men hon kommer på ett knep. Fast när det är dags att åka till badhuset kommer Astrakan i knipa hon har nämligen sagt att hon kan simma fast hon inte kan…Boken passar mycket bra för högläsning.

Alla böckern aom klass 1B (det fins många) är roliga, spännande och mysiga att läsa själv…

Klasskassan av Anna Jansson handlar om detektiven Emil Waern.  Spännande och härligt med Gotlandsmiljön!

Det finns många böcker om Megakillen skrivna av M. Olzcak. Han är en vardagshjälte som med hjälp av kråkan och systern Molly läser det mesta!

Jag säger bara Titanic…Den här boken är mycket populär på mitt skolbibliotek och Titancis tragska öde fascinerar.

Mitt sista boktips blir Legenden om Sally Jones av J. Wegelius. I ord och kartor följer läsaren gorillan Sally på hennes färder från djungeln över världens oceaner där hon möter förtryckare, bovar och svekfulla människor men också vänskap.

Böckerna om Palle och hans klantiga pappa är roliga och lättlästa.

Riddarskolan av Lunggren och Vänehem är spännande och Jörn Jensen är alltid spännande.

Fråga mig gärna om fler boktips jag skulle kunna ösa på ett bra tag men nu ska jag äta lunch!  Hoppas att ni hittar några bra böcker att läsa.

2 thoughts on “Boktips till Per och hans son

    • Härligt att få höra om vilken bok ni valt. De flesta eleverna tycker att den är mkt spännade och så är det ju bra att det finns många delar 🙂

Kommentera

