Vad gör en skolbibliotekssamordnare/skolbibliotekarie?

Jag tänker på titeln bibliotekarie och på yrket som sådant. Vad gör en bibliotekarie till en bibliotekarie och vad skiljer oss åt. Det finns ju onekligen ett stort antal olika sorters bibliotek med mångfacetterade uppgifter och verksamheter.

Vad döljer sig bakom min titel som skolbibliotekssamordnare och skolbibliotekarie? Här kommer ett försök till till en lista på allt det som jag gör på mina arbetsvardagar. Ska tillägga att allt det jag gör har bara ett syfte och det är ökad måluppfyllelse för barnen och eleverna i min kommun och där skolbiblioteken bidrar på sina sätt. Visionen är att när eleverna går ur skolan är de informationskompetenta, läskunniga, har god självkänsla och är vana biblioteksanvändare.

Vad jag har för olika roller i min arbetsvardag och vad jag gör:

– Processledare för olika utvecklingsprojekt

– Coach för elever och personal (vilket innebär att lyssna och stödja)

– Bibliotekspedagog i informationskompetensområdet

– Muntlig berättare

– Svarar på frågor om allehanda olika saker s k referensarbete

– Omvärldsbevakare

– Föreläser (vilket inkluderar för- och efterarbeten)

– Marknadsför, synliggör och informerar om skolbiblioteken

– Verksamhetsplanering, verksamhetsutveckling, verksamhetsuppföljning

-Genomför lässtimulerande aktiviteter

-Organiserar,  planerar och genomför workshops, konferenser och föreläsningar mm.

– Organiserar,  planerar och genomför barnlördagar och andra aktiviteter i samråd med barnbibliotekarien.

– Mediebevakning

– Medieinköp

– Planerar och genomför sagostundsprojekt

– Bokuppsättare

-Registrerar medier

-Lånar ut och återlämnar medier och påminna om medier böcker

– Städar, dammar hyllor och gallrar böcker

– Fortbildning

– Organiserar verksamheterna, delegerar arbete

– Svarar på mail, twitter och bloggkommentarer etc.

– Läser litteratur

– Samverkar och nätverkar

– Mötesledare, sekretare, mötesdeltagare

-Systematiserar, organiserar och  kategoriserar information och medier

-Statistik

– Utvärderingar och uppföljningar

Hmmm. tror inte att jag fått med allt som jag gör men framför allt är jag människa och medmänniska. Jag tänker också att mina kompetenser och kunskaper idag handlar om det som jag fått öva och hålla på mycket med. Jag är således till exempel bättra på att organisera och planera saker än att katalogisera böcker.

6 thoughts on “Vad gör en skolbibliotekssamordnare/skolbibliotekarie?

  1. Intressant! Samlar på mig sånt här just nu, eftersom jag själv är i en situation där jag måste försöka att på ett kortfattat sätt tydliggöra för skolledning och personalavdelning vad det är jag faktiskt gör på dagarna. Du har ju en del uppgifter som jag inte har, framförallt sånt som har med lärprocesser och verksamhetsplanering att göra, men det är alltid bra att få ta del av andras vardag.

  2. Tack för din kommentar. Jag var inne och redigerade inlägget eftersom jag inte kände mig färdig men jag tycker också att listan blev lååång och gav en bild av vad jag jag gör. Du säg till om du vill ha stöd inför dina samtal med skolledning etc. jag kanske kan vara bollplank :)!

  3. Ping: Tweets that mention Vad gör en skolbibliotekssamordnare/skolbibliotekarie? | Cecilias tankar -- Topsy.com

  4. Ping: Kliiga fingrar idag. « TinaO

Kommentera

