Praktisk källkritik och säkerhet på nätet

Idag tänker jag på källkritik och säkerhet på nätet. Jag tänker på hur jag ska lära min son att söka säkert på google och särskilt youtubefilmer, förutom alla samtal som vi har när jag sitter bredvid honom och han söker på Harry Potter, Tigrar, Gröna Lund och i hans tycke annat spännande. Att det finns konstiga saker på nätet blir mycket tydligt när han råkar skriva fel eller klickar sig vidare.

Jag tänker på att det i många sagor finns element av vem man kan lita på eller inte lita på. I sagan om Hans och Greta ter sig häxan snäll och vänlig men har en dold agenda när hon sätter Hans i en bur. Kanske kan jag ha sagor som utgångspunkt när jag pratar källkritik med de mindre barnen?

Och så tänker jag på säkerhet för vuxna på nätet. Alla dessa vuxna som använder gowalla eller foursquare så att vi vet var personerna befinner sig och så även sådana som vi inte vill att vi ska veta det…

medierådet och på kolla källan finns bra material om ovanstående, ska nog kolla och beställa lite material, igen.

Jag konstaterar en sak; samtal utan allt för mycket pekpinnar leder till ett tänk för såväl barn som vuxna. Så låt oss prata källkritik och säkerhet på nätet ofta, invävt i allt annat som vi lär varandra och opretentiöst!

6 thoughts on “Praktisk källkritik och säkerhet på nätet

  1. Jag är så oerhört sällan inblandad i de mindre barnens kontakter med källkritik, däremot letar jag hela tiden nya infallsvinklar när det gäller ”mina” stora barn på gymnasiet. Just nu planerar jag ett par lektioner i två fordonsklasser, och jag tänkte att jag på något sätt ska dra parallellen till hur det är när man köper en bil. Eleverna är 17-18 år, och många går säkert i bilköpartankar – men hur läser de en bilannons? Ska bli kul att se var vi hamnar där. 🙂

  2. Det jag tänker på är inte direkt källkritik utan mera av ett fenomen som kanske inte uppmärksammats så mycket ännu, jag kallar det ”chopping”, jag skrev ett gästinlägg i Ömsesidig förståelse med rubriken Klipp- och klistra-världen http://infontology.typepad.com/omsesid/2010/01/index.html
    I sin källkritik måste man ta hänsyn till Chop-it effekter och till att avsändaren kanske faktiskt inte hade sett/hört/läst det oavkortade originalet och därför blir sammanhanget förvrängt…
    Det finns en generationsproblematik i det också har jag märkt med mina egna tonåringar och deras kompisar. Jag refererar till som jag tycker kända scener ur t.ex. Astrid Lindgren-filmer, men min barn känner inte igen dem. Min utgångspunkt är ett avstamp i något jag har valt för att jag tror det är en gemensam upplevelse, men deras barnkultur är Pokemón och Digimon, Disney Channel och en massa annat som jag inte orkade vara delaktig i. Barnkulturen liksom allt annat i vårt samhälle snurrar så himla fort att de gemensamma referensramarna försvinner.
    I dina strävanden att förmedla källkritik tror jag att skapandet av referensramar och utgångspunkter också är jätteviktigt. Lite påminner det om litterära kanon, en grund av gemensamma referenser där man faktiskt tagit del av hela verket och kan förstå när en scen klipps ut och missbrukats in i ett annat sammanhang. Avsändaren kan vara källkritiskt ok, men har helt enkelt missförstått den ursprungliga betydelsen för att man inte tagit del av hela originalet.

    • Åh, så spännande att läsa dina funderingar och erfarenheter. Mycket viktigt saker som du påpekar i dessa sammanhang och som jag inte tänkt på. Ska läsa ditt inlägg på Ömsesidig förståelse (en blogg som jag verkligen uppskattar) Tack :)!

  3. Elementary my dear Watson

    Fortsättning från igår…
    Det råkade uppstå precis en sådan situation som jag försökte beskriva i mitt förra svar när jag, min 15-åriga dotter och hennes bästa kompis (en helt jämnårig kille) vandrade till bussen. Då frågar min dotter – Vem är Sherlock Holmes? Förundrat inser jag att hon faktiskt bara har ett namn utan innehåll och tankebilder. Jag gör en snabbversion av Sherlock Holmes och Watson. Då bryter kompisen in: – Men jag har sett filmen och Watson är inte alls som du beskriver..
    Min bild är http://www.youtube.com/watch?v=lag22Hl2RQw
    kompisens bild är http://www.youtube.com/watch?v=LiBzbNk0lZ0&feature=fvst och min dotters är http://www.youtube.com/ en tom sökruta för något hon inte känner till…

    Vi delar inte referensramen och utgångspunkten för en av litteraturens mest kända karaktärer och för min tonåring har repliken – Elementary, my dear Watson – ingen innebörd.
    Det blir en kristallklar illustration till svårigheterna att göra källkritiska bedömningar om grunden och referensramen saknas eller är otillräcklig. Varken skolan eller jag har fört över kännedom om vår käre Sherlock och Watson. Vad mer har vi missat som är allvarligare? Utan en baskunskap och helhet kan inte ett textutsnitt eller ett filmklipp värderas när det gäller eventuella missbruk och förvanskningar. Avsändaren kan fortfarande vara helt oklanderlig men avsiktligt eller ej har budskapet blivit ett annat på grund av chopping och klipp-och-klistra.
    Om man ska göra det lite mer akademiskt så leder mina tankar till Foucault och Vansinnets historia, där han hävdar att vansinne är beroende på diskursens definition. I en specifik diskurs är något ett odiskutabelt fakta, medan i en annan så är det t.ex. vidskepelse. Olika generationer och epoker, kulturer och grupper har sin diskurs, och vi måste förhålla oss till dem för att kunna skapa källkritik, och det är här som jag hävdar att biblioteken som institutioner har en oerhört viktig roll i att tillhandahålla oavkortat original material som kan bilda en bas och utgångspunkt för alla i samhället. Att från en tillförlitlig källa få tillgång till hela filmen, hela boken osv. är grunden för att kunna ha ett kritiskt förhållningssätt till alla lösa bitar nätet svämmar över av.

Kommentera

