Gyllene vägar till läsglädje

Det här inlägget handlar om mina tankar att skapa fascination för läsning. Jag vill  stolpa ned några erfarenheter som jag erhållit genom mina yrkesår på bibliotek och skola och som vägleder mig. Just nu arbetar jag på en F-5 skola och det speglar nog min text. Mitt fokus som skolbibliotekarie är att inspirera eleverna till läsupplevelser och läsutveckling.

– Att få barn till att bli läsare sker i ett samspel. Vuxna, pedagoger, bibliotekarier, föräldrar, kompisar, mormor, farfar och så vidare har betydelse för läsinspiration, motivation och läsutveckling. En engagerad lärare som är med i skolbiblioteket och samspelar med mig får många positiva effekter för klassen är min erfarenhet.

Muntliga berättelser är en härlig väg att att mötas på. Jag har alltid en berättelse i bakfickan som jag plockar fram om det behövs. Med de mindre barnen har jag olika sagoprojekt, då vi jobbar medvetet en längre period med samma saga.

– Jag lyssnar mycket på eleverna. Låter dem förmedla sina läsupplevelser och medieupplevelser. De tipsar på det viset varandra om bra texter och jag kan haka i deras läsning och föra den vidare om det behövs. Till exempel om en elev berättar om en bok, låt säga Robinson Kruse passar jag på att visa andra böcker inom samma genre.

– Nya, fräscha, spännande och tilltalande böcker gör mycket för läsmotivationen hos eleverna. Likaså att skylta och exponera böcker och be elever göra utställningar med sina favoritböcker.

– Jag försöker hitta på olika sätt för eleverna att berätta och förmedla sina läsupplevelser. Framöver vill jag ännu mer använda mig av olika webbverktyg till exempel glogster, vokisar och voicethread etc.

– Jag har en relation till eleverna på den skola där jag arbetar. Jag jobbar mycket med de elever som har svårt att hitta bra texter. För de med läs- och skrivsvårigheter erbjuder jag nedladdade böcker i Mp3 från TPB, vi har kommunabonnemang från inläsningstjänst och köper många böcker från Argosso, Hegas och andra lättlästa och tilltalande böcker.

– Jag försöker även skapa relation till föräldrar. Jag deltar i viss mån på föräldramöten, jag skickar informationsbrev, samarbetar med folkbiblioteket och uppmuntrar föräldrar att besöka skolbiblioteket. Jag talar om högläsningens viktiga betydelse och försöker inspirera dem till delaktighet i sitt barns läsning.

Ungefär så jobbar jag med den viktiga och härliga läsningen.

Tack till Anne-Marie Körling, ett av hennes alltid eminenta inlägg fick mig att skriva och fundera kring läsglädje.

One thought on “Gyllene vägar till läsglädje

Kommentera

