Tänkandet som arbetsredskap

Ibland går min hjärna på högvarv. Just nu tänker på jobbet, sociala medier, källkritik, utveckling, processer och web 2.0 mm. Jag omvärlsbevakar, twittrar, bloggar och NJUTER och önskar samtidigt en knapp som kan stoppa min hjärna och alla tankar.

Får en tweet av Krister Hansson där han skriver att:

”Det är inte lätt att hålla sig till reglerad arbetstid när man har tänkandet som arbetsredskap”

Det känns bra att få bekräftelse på att det är ok att tänka och arbeta på helg därför att en stor del av mitt arbete handlar om att just tänka. Jag kan inte styra flödet och kreativiteten av tankar men ibland är det bra att försöka tränga bort tankarna. Se en bra film, umgås med vänner, läsa en bok eller prata med mina barn tränger oftast undan mina jobbrelaterade tankar.

Tack Krister Hansson!

3 thoughts on “Tänkandet som arbetsredskap

  1. Fast jag är lite dubbel i det där.

    Å ena sidan är jobbaspekten alltid med, jag ser sidor, länktips, läser om böcker, vad andra gjort, osv, osv, bokmärker allt i Delicious och tänker att ”det där ska jag ta med till jobbet och göra något bra av!”

    Å andra sidan är jag totalt talanglös när jag faktiskt har tagit med mig jobbet hem, en bok, en rapport eller en presentation som jag ska fila klart på inför nästa arbetsdag. Då är jobbet fullständigt bortblåst ur min hjärna ända tills morgonen därpå. Och då är det ju liksom för sent…

    Kan det ha att göra med att det ena är både mitt jobb och min hobby, och att gränsen dem emellan är så försvinnande liten, och att det andra är så uttalat jobbrelaterat? Och att jag är lycklig som faktiskt får hålla på med min hobby på vardagarna, och dessutom får betalt för det! 🙂

    • Tack för ditt långa svar och jag tycker att det låter härligt och bra som du har det. Visst är det en ynnest att få jobba med något som även är intressant på fritiden så känner jag ofta. Jag jobbar ju mkt med stödja, synliggöra och utveckla skolbiblioteken på Ekerö och dessa tankeprocesser vindlar i min hjärna fram och tillbaka. Det är härligt att få skriva och blogga om tankarna, frigör en del energi eller vad tänker du om att blogga?

      • Absolut! Min blogg är både min privata lilla webbdagbok (mest för mammas skull 🙂 ) och en yta för reflektioner och minnesanteckningar som har med jobbet att göra, och oavsett vilket jag publicerar så är det lite som att lätta på locket.

Kommentera

