Tankar om källkritik

Jag läser Anne-Marie Körlings blogginlägg om källkritik. Genom 47 stycken frågor om källkritik etc. får hon mig att vrida och vända på vad källkritik är och vad innebär för lärandet, för mig själv och eleverna.

Jag som trodde att jag hade viss kunskap, koll och syn på källkritik känner nu att jag måste börja om från början. Svara på de frågor som Körling ställer och försöka tänka klokt kring det. Några saker tror jag dock och det är:

– Källkritik är viktigare än någonsin i ett livslångt lärande.

– Källkritiska reflexioner och dialoger behövs (och i tidiga åldrar med barn)

– Bibliotekarier och lärare vinner på att samverka kring dessa perspektiv och att väva in det i alla ämnen.

För övrigt känner jag mig som ett blankt papper som vill lära, lära om, lära nytt, tänka tillsammans och ta vara på varandras kompetenser. Så härmed önskar jag att dra ihop en källkritisk workshop. Hänger du med!?

6 thoughts on “Tankar om källkritik

    • Tack för ditt svar och jag blir ännu mer nyfiken på vad du tänker kring källkritik. Jag blir också inspirerad till att ställa frågor om olika funderingar som jag har istället för att söka svar direkt.

Kommentera

