Är sociala medier en fluga – svar nej.

Ibland möts jag av frågan om sociala medier inte snart är ute. Om sociala medier är en fluga som är på väg bort. Jag är kanske inte rätt person att svara på den frågan. Jag har inte så stor koll och kunskap men för mig handlar inte sociala medier om enskilda företeelser utan som delar av en större kontext där lärande, samverkan, kommunikation, marknadsföring och kunskapsbildning smälter samman.  Och där sociala medier innefattas i web 2.0 och web 3.0 och så vidare.

Såhär skriver Stefan Pålsson i sitt senaste blogginlägg om Digitaliserings utmaningar och möjligheter:

Den snabba utvecklingen av digitala medier skapar helt andra förutsättningar för ett intresseinriktat, engagerat och samarbetsinriktat lärande som är informellt och i allt högre grad sker utanför skolans och klassrummens väggar….Det handlar om en global förändringsprocess som berör oss alla och som på sikt kommer att få djupgående konsekvenser….

Stefan Pålsson sätter fingret på det som jag under de senaste åren fått upp ögonen inför. Jag har skrivit det förut och jag gör det igen. Webben förändrar vårt sätt att leva, lära, kommunicera, nätverka och umgås. Det är en förändring som pågått en längre tid och där lärandet i allt högre grad handlar om att kunna omvandla information till kunskap. De sociala medierna är endast en del av denna omdaning men en stor del av det som sker pågår i de digitala världarna.

Så för mig blir svaret om sociala medier är en fluga – NEJ. Att vara transparent på nätet, dela med sig, kollaborera, lära, nätverka, informera, umgås, hjälpa varandra, hämta information och delta i dialogerna är en del av vardagen nu och i framtiden. I vilka kanaler detta sker är ointressant, twitter, facebook och alla andra tjänster kan komma att byta skepnad, bytas ut och förändras men kulturen kvarstår

För övrigt publicerades SvD i torsdags en intressant artikel om framtiden för sociala medier ”Hur facebookar vi om fem år?”

One thought on “Är sociala medier en fluga – svar nej.

  1. Ping: Tweets that mention Är sociala medier en fluga – svar nej. | Cecilias tankar -- Topsy.com

Kommentera

