Huliganer, hojar och helgon

Lördagmorgon. Dagstidning, kaffe och tid att läsa. Jag bläddrar i tidningen bakifrån. Läser sida efter sida.

Suckar högt åt AIK:s bråk under matchen mot Levski, Sofia. Inser att problemet är fansen. Huliganer tänker jag för mig själv och känner att jag blir så där upprörd över fotboll igen. Alltså; jag gillar fotboll, tror att det är bra gemenskap på olika sätt och roligt att spela MEN vissa saker tycker jag inte är så tilltalande. Till exempel att alla små pojkar inklusive min egen förväntas gilla och spela fotboll. Att vara sju år och ickefotbollspelare är inte alltid så lätt.

Jag gillar inte att vi puttar in pojkar och flickor i olika fack. Flickor som förväntas vara som helgon och pojkar som förväntas vara på ett annat sätt. Åker till affären möter ett enormt stort motorcykelgäng med mest män- gubbar på väg att åka Mälaren runt. Hells Angel tänker jag för mig själv; våld brott och hårda toner. Jag vet att inte alla motorcykelspersoner och fotbollsfan är värstingar och att alla flickor är inte helgon. Det är dock tendenser till hur vi förhåller oss till pojkar och flickor och jag saknar en djupare diskussion kring genus!

I viss mån är det ju som det är med genus. För mig handlar det om kommunikation och att ha rätt och tillträde till många olika världar. Att kunna tala om känslor, få vara den man är – gränslöst. Jag söker mig till Ingemar Gens min stöttepelare i könsfrågor, jag läser på hans hemsida och bläddrar i min slitna bok ”Från vaggan till graven” som han skrivit. Jag känner frid över att det finns fler som tycker som jag.

huliganer, hojar och helgon står inte så högt i kurs hos mig idag och inte heller imorgon! Och visst detta med genus är inte så lätt! (apropå ett blogginlägg på Kristina Alexandersons blogg som jag kommenterade och delvis missförstod i somras)

Kommentera

