Återigen ett inlägg om twitter

I flera inlägg har jag hyllat twitter och bloggat om mina reflexioner eftersom det tagit lite tid att förstå denna kommunikationskanal. Nu är det återigen dags att göra en summering och utvärdering.

Jag har samlat på mig många personer som jag följer (snart 700) Jag gillar mångfalden, olikheterna och möjligheterna till kommunikation med alla. Inser att 700 är många att hålla koll på och att jag efter 1.650 tweets behöver lite strategier. Jag har nämligen en tanke med varför jag twittrar och i vilka syften: För mig är twitter främst en kanal i mitt arbete och ett forum för:

  • omvärldsbevakning,
  • nätverkande
  • formellt och informellt lärande

Visserligen kan jag twittra en fredagkväll och vara lite mer avslappnad men på något sätt har jag mer eller mindre alltid mitt arbete i fokus.

Inför terminsstart och en hektisk sådan behöver jag en strategi för att kunna hantera twitter. Inspirerad av bibliobusters inlägg har jag därför bestämt för att skapa ytterliggare en profil och välja ut de personer som ger mig mycket i mitt arbete i form av ovanstående kriterier och som twittrar regelbundet men helst inte för ofta 🙂 Har inte bestämt mig än för vad jag ska heta eller om det till och med blir som min arbetsplats jag twittrar. Så nu återstår att skapa en twitterarbetsprofil.

Jag ser många dimensioner med twitter och en av de saker jag uppskattar är att alla delar med sig av sina kunskaper, upplevelser och åsikter. Jag gillar att få rapporter från konferenser och annat som jag inte kan eller får delta på och särskilt reflexioner, blogginlägg och rapporter från innehållet. I viss mån är det också intressant att få ta del av sådant som rör det mänskliga, rapporter om mat, nöjen och dylikt men det kan också bli för mycket av sådant.

Vad uppskattar du med twitter och hur ser du på dess användningsområden och nytta?

4 thoughts on “Återigen ett inlägg om twitter

  1. Jag håller fullständigt med om allt du tycker om Twitter. Jag har använt det på precis samma sätt (visserligen inte många månader, men hunnit se vilket enormt verktyg det kan vara). Har också funderingar på att skapa ett mer ”officiellt” konto för arbetsverksamheten och låta det privat intressanta vara mer privat, så att säga. Twitter är en av de bästa kanalerna för spontan fortbildning jag upplevt.
    /Magnus Sjöberg

  2. Angående gilla-knappen: Jag hittade en beskrivning på hur man lägger till den på http://www.designadinblogg.se/ men riktigt hur man gör beror nog på var man har bloggen också. Tror att det finns ett inlägg även på Sociala medier-ningen.

    Kruxet för mig är bara att den blir gällande för hela bloggen, jag lyckas inte få den att bara gälla för ett och ett inlägg. Det är lite synd.

Kommentera

