Vad är lycka för dig, vad är lycka för mig?

Jag tror att alla människor har olika tankar, upplevelser och föreställningar om lycka om än det finns vissa saker som det flesta räknar som lycka. Ibland får jag för mig att det bara finns ett recept, en väg för lycka, ett lyckat och lyckligt liv.

Jag går till mig själv, jag tänker på när jag är lycklig. Det är ofta, små flyktiga stunder och över olika saker.

Första kaffekoppen på morgonen, mina rufsiga, nyvakna barn, blåbär att plocka och alla dessa vackra blommor, stenar och andra ting som naturen erbjuder, det är lycka för mig. Upplevelser i form av en kulturaktivitet, en resa, en bra roman eller film eller en naturupplevelse ger mig en känsla av feelgood.  Att åka tåg, att ta en annan väg till jobbet än den vanliga, att vara med mina barn, att se människor växa och att få arbeta gillar jag.

Alltför sällan är jag lycklig över de för mig självklara sakerna som hälsa, ha mat på bordet och ett hus att bo i.  Å andra sidan suktar jag inte efter en massa materiella ting. Resor till världens olika hörn, besök på lyxiga restauranger, dyra kläder, smycken eller ett större hus lockar mig inte särskilt.

Vad är lycka för dig?

3 thoughts on “Vad är lycka för dig, vad är lycka för mig?

  1. Hej Cecilia! Lyckan är till sin natur flyktig och upplevs bara i korta stunder, som jag ser det. Att ha ett lyckligt liv, ja det är kanske att vara tillfreds med sin tillvaro. Å andra sidan, har man inte upplevt tillvarons svårare sidor kan det vara ett längre steg till att uppskatta ”vardagslyckan”. Kontraster gör det enklare att se det som är viktigt för oss.

  2. Ping: Lycka är typ små stunder… | Cecilias tankar

Kommentera

