Om skillnaden mellan internet och sociala medier

Kristina Alexanderson skriver i ett blogginlägg:

”Och då vill jag tydlig göra en skillnad mellan internet och sociala medier. Internet i skolan är främst förknippat med informationssökning, inte med sociala medier, och web 2.0 där användarna med hjälp av olika kommunikationsverktyg skapar tillsammans.”

Alexanderson sätter ord på min funderingar om att jag mer och mer inser att jag befinner mig tankemässigt i en web 2.0 värld och att web 1.0 ligger bakom om mig. Jag inser också att för många är web 2.0 ännu ingen självklarhet.

Jag samtalar med en lärare som jag har stor respekt för. Vi pratar om datatillgången och användandet av datorerna på dennes skolan vilken är god och hög. Lärararen säger att skolan var tidigt ute med internet men när jag luskar vidare så får jag en känsla av att skolans datorer mest används för informationssökningar.

Jag besöker utställningen Hunger med fotografier av Jens Assur på kulturhuset. Jag blir berörd av bilderna och budskapen men reagerar på en sak. Det är en text som Sverker Sörlin skrivit till fotografierna om ”Vem bryr sig om Bollnäs” Tyvärr skrev jag inte ned hans ord men Sörlin skriver ungefär såhär

”Bollnäsborna är som många andra uppkopplade framför dataskärmarna. Världen är tillgänglig för bollnäsborna men framför dataskärmarna är alla tysta.”

Utmaningen framöver ligger i att verkligen ta steget från web 1.0 till 2.0 & 3.0. Se möjligheterna!

2 thoughts on “Om skillnaden mellan internet och sociala medier

  1. Ping: Reflekterat – Sanningen om samhället » Dagens politiska inlägg < 2010-07-19>

  2. Ping: Tweets that mention Om skillnaden mellan internet och sociala medier | Cecilias tankar -- Topsy.com

Kommentera

