Bibliotekarie stavas inte med i.

Sommartid innbär för mig fler möten och kontakt med människor utanför mina egna sfärer del vill säga bibliotek och skola. Det är inspirerande och roligt att vidga mina världar. Ibland pratas det jobb och yrken, ibland inte. Jag slås ganska ofta av att bilden av vad ett bibliotek kan erbjuda är ganska snäv. Alla möjligheter, olika tjänster och en bibliotekaries kompetens finns det dålig kännedom om. Ibland försöker jag ge en fylligare bild än att vi är bra på litteratur, ibland ids jag inte och låter det passera.

Men jag tycker att det är synd att gemene man inte har mer kännedom om bibliotekens skattkistor och då tänker jag framför allt på folkbibliotekens verksamheter. När jag häromdagen bläddrade i en turisttidning om Öland hittade jag en annons från biblioteken på Öland där det på ett enkelt sätt puffar för alla olika saker som biblioteken på Öland erbjuder. Jag tror på ännu mer marknadsföring i olika former av biblioteksverksamheter. Vad tror du?

P.S Många stavar till bibliotekarie så här bibliotikarie.

Kommentera

