Ett skeptisk blogginlägg

Jag fick lust att läsa lite blogginlägg och ta igen en del av allt det som hänt under min långa offlineperiod. Jag blir glad, får inspiration och energi av att återigen vara delaktig i allt det som skrivs på webben. Jag blir också en smula beklämd. Min ambition, min förhoppning och strävan att även skolbibliotek ska synas och höras i debatterna kring skolans framtid uppfylls inte (ok nu är det sommarlov och alla tillåts vara lediga, jag vet 🙂 men ändå så hoppas jag)

Tendenserna inom skolan går åt samma håll. En till en satsningar genomförs på allt fler håll, ikt, sociala medier och webben som pedagogiskt verktyg uppmärksammas mer och mer och behoven av mer kunskaper i digital kompetens, i källkritik, informationssökningstrategier och dylikt framförs från pedagoger på olika håll.

Var är skolbiblioteken och skolbibliotekarierna i alla dessa dialoger och varför är de så få pedagoger som vet att skolbiblioteken är en möjlighet och källa till kunskap inom ikt mm.?

Borde uppge källor och varifrån jag hämtar de tendenser och debatter som jag lägger märke till men ids inte ikväll.

3 thoughts on “Ett skeptisk blogginlägg

  1. Du har helt rätt i att ”internetparadigmet” i skolan, såväl som i skolbiblioteken domineras av informationssökningen. Jag tror att vi som jobbar/har jobbat som skolbibliotekarier har varit delaktiga i att driva det paradigmet. Därför att informationssökning är ju vår domän… Det här med att byta perspektiv är jättesvårt. Och det gäller samtidigt att inte slänga ut allt det gamla när man tar in det nya.

    Både information och kommunikation är av betydelse i dagens skola.

    • Tack för din kommentar och jag vet ju var detta inlägg eg. skall vara men svarar här. Din kommentar är viktig och relevant. För det gäller att fasa över till web 2.0 men ändå hålla fast vi det som vi är bra på och som eleverna ännu mer behöver i de sociala medierna där källkritik, upphovsrätt och dylikt blir än viktigare. Jag tycker att Stefan Pålsson kommentar på bloggen Ömsesidig förståelse är bra kring hur vi ska förhålla i detta.

      ”För att skolbiblioteket ska kunna fylla sin roll, är det viktigt att skolbibliotekarien är flexibel, kan ta till sig förändringar och vågar experimentera. Men tekniken har inget egenvärde, utan ska användas för att förnya och utveckla den pedagogiska verksamheten.” http://infontology.typepad.com/omsesid/2010/04/skolbibliotekariens-och-skolbibliotekets-roll.html

Kommentera

