En seglats utan slut – tankar om utveckling

Jakten på framtidens skolbibliotek

För mer än ett år sedan kastade jag loss och gav mig ut på en seglats. Jag påbörjade det som jag då kallade för ”Jakten på framtidens skolbibliotek” Av olika anledningar var det en nödvändig resa och jag inser nu att det är en resa utan slut.

Det är ändå dags för avstämning och reflekterande kring vad jag egentligen sysslat med och vilka resultat det har lett till. Jag läser Jakten på framtidens skolbibliotek” igen och tycker att många av tankarna fortfarande är relevanta till exempel.

”Den sociala webben och webbverktyg förändrar våra sätt att kommunicera, presentera och lära. Skolbiblioteken bör anamma och använda sig av detta ännu mer. Kunskaper i informationsfärdigheter, källkritik och upphovsrätt blir allt mer viktigt och nödvändigt.”

Höjdpunkter under det gångna året

Förutom alla fantastiska möten med mina elever och det dagliga arbetet har jag fått uppleva många spännande, intressanta och roliga aktiviteter till exempel.

Skolbiblioteksföreningarnas monter på bok och biblioteksmässan                                         Hej skolan, dags att internetta! teachmeet, skolbibliotek 3.0 och                           studiebesöket på Åland mm.

En annan höjdpunkt är att jag tagit mig an twitter och jag tycker att det är ett ypperligt kommunikationsredskap med många bottnar och dimensioner. Många av de saker som jag fått vara med om hade inte blivit av om jag inte funnits på twitter!

Vad händer framöver?

Hösten blir spännande med olika händelser förutom de dagliga göromålen. Jag kommer att fortsätta inspirera och stödja ”mina” skolbibliotek utifrån deras egna förutsättningar och visioner. Tack vare utvecklingsbidraget från Svensk biblioteksförening kan vi förverkliga många av våra tankar och idéer.

Men först sommarlov!

Kommentera

