Lässommar i en vidgad textvärld

När jag var barn läste jag ofantligt mycket på sommarlovet. På stranden, på gräsmattan, i bilen till semesterstället och när det blev lediga stunder. Med stor nyfikenhet tar jag del av boktips riktade till barn inför sommarlovet. I dagens multimediala värld och med förändrade läs- och skrivvanor är jag lite extra nyfiken på om dessa perspektiv finns med i tipsandet och tänkandet kring sommarlovsläsning.

Forskaren Christina Olin-Scheller på Karlstads universitet forskar kring det hur digitala medielandskapet ändrar kraven på förmågan att läsa och att skriva. Hur kan hennes erfarenheter appliceras på våra drömmar om barn och ungdomars sommarlovsläsning? Ledighet ger möjligheter till mer läsning och längre stunder av sträckläsning osv. Är dock detta en romantisering av läsningen och lyfts det vidgade textbegreppet i dessa sammanhang?

Jag lyssnar på det senaste radioprogrammet Biblioteket special med barnbokstips. Ett mycket intressant och inspirerande radioprogram. De som berättar om sina boktips, tankar om läsningens betydelse under sommarlovet och böcker som följt dem genom livet gör detta mycket bra. Då och då intervjuas också barn som får ge sina bästa boktips. Jag gillar programmet men konstaterar att transliteracyperspektiven inte lyfts.

Jag önskar alla en härlig lässommar i en vidgad textvärld!

Kommentera

